23948sdkhjf

Panamakanal-åbning med mislyde

SHIPPING: Premiere-åbningen af det nye kanalsluse-system gik, som det skulle, for Panama Canal Authorithy, men vandmangel, massive udeståender med entreprenørerne og sikkerhedsproblemer lurer forude.
Der var stolte miner og mange vajende flag, da special-navngivne og toplastede (i hvert fald hvad angår antal af containere) ’Cosco Shipping Panama’ søndag kunne gå igennem det nye Panama-slusesystem som den første officielle kunde. Før det havde indchartrede skibe i forskellige segmenter dog gjort turen mange gange for at tjekke systemerne.

Og alt gik glat for ’Cosco Shipping Panama’ og PCA under turen, der angiveligt skulle have kostet kinesiske Cosco en meget pæn sum penge at vinde retten til – efter en særlig budgivning i anledningen. Men der lurer mislyde i baggrunden for den store jubel, idet PCA og konsortiet bag det store kanalprojekt har en disput kørende på 3,6 mia. dollars – med sidstnævnte som sagsøgende, selv om hele projektet endte med mere end to års forsinkelse i forhold til de oprindelige planer.

Bag kulisserne

Problemet hænger ikke mindst sammen med et andet problem omkring det nye system – vandmangel i systemet og angiveligt forkert oplyste data omkring samme faktum. Det er ifølge det spansk-italiensk-belgisk-panamanske konsortium hovedårsagen til forsinkelserne og behovet for rekonstruktioner etc. undervejs. Vandmanglen har desuden den alvorlige bivirkning, at det kan knibe med både at holde slusesystemerne kørende til maksimum og sikre tilstrækkelig vanddybde i bl.a. Gatun-søen.

Lagt oven i disse kontroverser bag kulisserne var det nok skuffende for Panama, at kun et dusin af de indbudte 70 lande til begivenheden responderede positivt ved at sende en officiel repræsentant. Bl.a. strakte USA sig ”kun” til at sende vicepræsidentfrue Jill Biden til begivenheden. USA stod som bekendt for at bygge den oprindelige kanal og overdrog rettighederne til Panama så sent som i 1999.

Usikkerhed om sikkerheden

På sigt er det dog formentlig værre, at der frygtes at være problemer med selve sikkerheden omkring den nye kanal. Herunder nævnes specielt, at der skulle være fortsatte problemer med betonen og konstruktionen af sluserne. Et problem, der så sent som i år forsinkede åbningsprocessen yderligere. Dertil kommer, at kritiske røster har peget på problemer med at kunne nødhåndtere problemer med særligt de største skibe, der kommer til at passere igennem.

I Panama går sigtet dog på fremtiden og muligheden for at højne landets indtægter og prestige via projektet. Det er konkret håbet, at det nye kanalsystem vil øge indtjeningen fra PCA med 2,1 mia. dollars årligt – svarende til 2,8 procent af landets bruttonationalprodukt. Og de visioner er da også kommet godt fra start.

De første 170 skibe er (var) booket til at bruge det nye system, og bl.a. har Maersk Line meldt ud, at rederiet formentlig agter at opgradere sin brug af Panamakanalen. Eventuelt via omlægning af sine linjefarter. PCA selv har da også gentaget sine optimistiske skuffeplaner om en ny udbygning af systemet til 17 mia. dollars, der skal sikre, at selv verdens største skibe kan passere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078