Sanktioner rammer danske Otto Danielsens arktiske stentransporter
TØRLAST: Otto Danielsens charter-aktiviteter blev i 2015 ramt af et svagt shippingmarked såvel som vanskelige forhold ved eksport til Rusland.
'Maj Danielsen' på 4.100 t.dv. var indtil 2014 i Otto Danielsen og Tschudi Groups ejerskab. Nu sejler det for tyrkiske ejere under navnet 'Arife'. Arkivfoto Søfart/Gert Van Kesteren
5,7 mio. kroner lød omsætningen for 2015 i Otto Danielsen A/S, der på kontoret i Hellerup har tre danske medarbejdere. I 2014 var det tal på 7,4 mio. kroner og et positivt nettoresultat på 1,5 mio. kroner. Nettoresultatet blev i 2015 på minus 417.000 kroner.
Tal som hovedsageligt er skabt af otte transporter af knuste sten fra minedrift ved Kirkeness i Nordnorge og til udbygningen af infrastruktur i primært Rusland, hvor entreprenørerne bag den kommende LNG-terminal i Sabetta på den russiske Yamal-halvø har været aftageren.
Rusland er ikke nemt
Otto Danielsens danske direktør, og finansdirektør i selskabets koncernejer - norske Tschudi Group, Peter Steiness Larsen, vurderer da heller ikke, at markedsforholdene har været særligt gunstige for Otto Danielsen i 2015.
”Shipping er vanskeligt, og eksport til Rusland er heller ikke noget nemt sted at være lige nu. Alt fra rubel-fald og øget krav til certificering af produkterne og sanktioner, som gør, at det at handle med Rusland ikke er blevet nemmere,” siger Peter Steiness Larsen til Søfart i en kommentar til Otto Danielsens danske regnskab.
Otto Danielsen har en dansk historik tilbage fra 1944 og har gennem årene ejet egne skibe og haft en række skibe på world-wide trade. Siden fulgte en periode med frasalg og tilskæring, og i 2005 blev Otto Danielsen solgt til de nuværende norske ejere.
Af regnskabet for 2015 fremgår det, at man ikke ser et væsentligt bedre resultat for 2016, men Peter Steiness Larsen forventer dog mere aktivitet og flere laster.
Forventer mere aktivitet
”Så vi arbejder stadig på det og forventer os mere aktivitet,” siger han om de laster med sten, som reelt er et affaldsprodukt fra mere end 100 års jernmalmsproduktion fra en mine i Kirkeness, hvor Tschudi Group er aktivt til stede. Her arbejder selskabet på nye udvidelsesplaner med blandt andet en 10 kilometer lang jernbane fra minen og til havnen.
Indtil nu har Otto Danielsen endnu ikke haft sin første sten-afskibning for året, da sæsonen for isfri sejlads i Barentshavet og nord om Norge først nu er ved at begynde.
Hvorvidt otte stenafskibninger på omkring 260.000 tons i alt også er fremtidens aktivitetsniveau for Otto Danielsen, kan Peter Steiness Larsen ikke give mange nye detaljer om. Han siger dog til Søfart:
”Aktiviteten i Otto Danielsen er på nuværende tidspunkt ganske beskeden, men vi har nogle tanker om, hvad der skal ske, men det er lidt tidligt at komme med nogen udmeldinger om det.”