23948sdkhjf

Frit fald fra tusinder af hylder og katastrofe-scenarier

SIKKERHEDSTRÆNING: Maersk Training i Esbjerg har rykket sig selv op i højeste klasse, for så vidt angår træning i fritfaldsbåde – med en canadisk state-of-the-art full mission-simulator.
Det er sin sag at smide en fritfaldsbåd over bord fra en borerig eller et skib – ”bare” for træningens skyld. Det er dyrt, det er besværligt og tidskrævende, og så er der risikoen for potentielle skader på besætningen. 10-20-30 meters frit fald er, selv i faldsikret tilstand, bedst kun at udsætte sig selv for, når det er nødvendigt. Og træning i håndtering under alle typer forhold er under alle omstændigheder begrænset.

Det kan man allerede hos Maersk Training i Esbjerg, der blandt sine mange tilbud på kursusfronten også benytter sig af realistiske øvelser i havn. Men her er vandforholdene i sagens natur som regel relativt omgængelige, hvad enten man træner med fritfaldsbåd, overlevelsesdragter, redningsflåder, MOB-båd, gummibåde, Fast Rescue-både osv. Noget helt andet er at flytte miljøet ud, hvor det vil foregå i virkeligheden.

”Det kan man jo så af gode grunde ikke så godt. I hvert fald ikke i nærheden af det omfang, vi kan tilbyde kursisterne at træne i en form for familiaritet med en fritfaldsbåd i. Vi har fokus på offshoremarkedet og træner indtil videre udelukkende folk fra Maersk Oil, men der er potentiale i computeren bag simulatoren til hvilket som helst skib, rig, scenarie eller miljø, man kan forestille sig,” forklarer Frank Holst Christoffersen, der er managing director for centeret i Esbjerg – hvor Maersk Training har koncentreret sine sikkerhedskurser på dansk grund – mens f.eks. de store offshore-simulatorer arbejder på centeret i Svendborg.

Ingen grænser for fantasien

Hele ideen med fritfalds-simulatoren er faktisk af canadisk oprindelse, og det er da også et canadisk firma, Virtual Maritime Technology, der har udviklet den simulator, som man nu har fået gang i på centeret i Esbjerg. Med de første (meget) tilfredse kursister gennem prøvelserne allerede. Enkelte endda med ufrivillig trang til at ofre lidt til Neptun under de særdeles realistiske øvelser i full mission-kabinettet.

”Det er endda ikke med en frit-arbejdende gyroplatform på, som man kan få det til både fly- og sejladssimulatorer, men det er fuldt ud realistiske øvelser nok endda, mener vi. Og det er da også den melding, vi har fået fra de første kursister. Og det er en gevaldig kraftig computer, der kører showet, så der er i praksis ingen grænser for, hvad instruktørerne kan finde på at udsætte kursisterne for,” fortsætter Frank Christoffersen.

”Vi kører p.t. en type fritfaldsbåd, for så vidt angår interiøret. Aktuelt med en båd fra hollandske Verhoef som foregangsbillede. Men der er jo reelt ikke den helt store forskel på, hvordan de er indrettet, og det er i sidste ende træningsmiljøerne, der er det afgørende element i et kursus. Og så muligheden for gentagelser i nærmest det uendelige. Gentagelser af alt fra selve faldet til sejlads i al slags vejr, nat eller dag og under helt varierende katastrofeforhold.”

Ikke en fabrik

Og det med at træne selve faldet er en vigtig detalje, som Frank Christoffersen påpeger. Det er måske ikke uventet det, folk frygter mest ved netop fritfaldsbåde. Fortrolighedsfaktoren er i det hele taget meget vigtig for Maersk Training, når man ser på, hvorfor der er gjort en så stor investering, som simulatoren også har været.

”Vi vil først og fremmest være mere end en certifikatfabrik, hvor laveste OPITO-standardkrav (offshoreindustriens pendant til IMO’s Solas-krav) også er træningscenterets standardkrav. Vi vil kunne tilbyde mere, gerne langt mere, end det. Og at kunne løfte sig selv op på et højere niveau er da hele tiden en målsætning for os selv – og for os i relation til de kursister, vi har inde over til træning,” understreger Frank Christoffersen.

”Og det virker jo. Det har ikke alene vores egne korte erfaringer med værktøjet vist. Det har man også klare udsagn fra i Canada, hvor man kan finde lignende simulatorer opbygget. Og investering i dyrt virtuelt udstyr skal jo klart holdes op mod værdien, også driftsøkonomisk, af, at man kan gennemføre kurser, til folk nærmest er perfektionister – inden de sætter sig ud i den rigtige båd for at mærke suset i maven.”

Second to none

Frank Christoffersen selv er ikke udsprunget af det maritime miljø til søs – eller offshore. Men det er samtlige instruktører, som han understreger. Standarden på den front skal være helt på niveau med det, den nye simulator kan udvise. Og man træner meget i selve det at træne og undervise. Og i at kunne gøre det på enten engelsk eller dansk uden overgangsbesvær. En simpel nødvendighed i dagens kursusmarked.

Maersk Trainings center på havnen i Esbjerg er i øvrigt kun den ene af to lokaliteter, man udfolder sig på i byen. Oprindeligt startede selskabet på en lokalitet inde i byen, hvor man stadigt logerer, om end man er flyttet til større lokaler på den anden side af Ravnevej, som adressen findes på. Her har man stadig træning i bassinøvelser som f.eks. HUET (helikopter under vand) og redningsflåder m.v.

Og hvad afdelingen på havnen angår, er man også rigtigt glade over, at man der har fået flotte forhold i den nye undervisningsbygning, hvor man til en start måtte tage udgangspunkt i et par barakker. Men nu er faciliteterne tip-top. Og det er udsigten fra frokoststuen også, kan det roligt fastslås. Måske den bedste man kan opdrive i Esbjerg ud over havn, Fanø og Grådyb. Også der er man i hvert fald tæt på second to none.

FAKTA – Maersk Training
Selvstændig enhed i Mærsk-gruppen.
Startet i 1978.
Sidenhen udviklet til vidtspændende trænings- og kursusvirksomhed.
Målgruppe: Offshore, sikkerhed, sejladstræning, teknisk træning m.v.
13 faciliteter verden over: Aberdeen, Alexandria, Chennai, Dubai, Esbjerg, Houston, Kuala Lumpur, Mumbai, Newcastle, Port Harcourt, Rio de Janeiro, Stavanger og Svendborg (hovedkvarter).
Maersk Training har syv produktlinjer, der uddannes inden for: Oil & Gas, Maritime, Wind, Crane Operations, Survival, Safety, Security & People Skills (Human Factor-træning).



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096