23948sdkhjf

Vestjysk havn sender driften i udbud efter underskud

Olieskibene sagde farvel til Holstebro-Struer Havn sidste år. Siden har bestyrelsen afsøgt muligheder for at få mere gods over kajen.
Det var forventet, at kerneforretningen ville lide et alvorligt knæk, da olieselskaberne Statoil og Uno-X i 2015 fyldte tankanlægget for sidste gang på trafikhavnen i Struer.

Havnens bestyrelse har nu besluttet at gå efter en ny plan for Holstebro-Struer Havn efter en længere strategiproces, konsulentundersøgelser og et grundigt træk på professionelle netværk i branchen.

"Siden olieskibenes farvel har vi sat mange kræfter ind på at finde nye langtidsholdbare løsninger. For eksempel har vi gennemført en ny model for havnechefens opgaver og rolle - og gået efter forretningsmuligheder for tankanlægget, som det desværre ikke er lykkedes at få landet. Så vi må konstatere, at oliekilden er tørret ud," siger havnebestyrelsens formand, Mads Jakobsen.

En nødvendig ændring
Resultatet af trafikhavnens årsregnskab for 2015 viser et underskud på 2,3 mio. kroner - med blandt andet store afskrivninger og hensættelser samt en mindre omsætning.

"Det er nødvendigt med et skifte nu. Der er brug for stærke kommercielle kompetencer bag driften af havnen. Vi tror på, at det gennem et udbud vil lykkes for os at finde den rigtige operatør til opgaven. Havnen fortsætter således med at være et væsentligt bidrag til byens liv og have stor betydning for hele egnens erhvervsliv. Vi er ikke i tvivl om, at havnen i Struer har en fremtid som trafikhavn og centrum for transport og logistik med en ny konstruktion og forretningsmodel, der sikrer mere gods over kajen," understreger Mads Jakobsen.

Det er planen, at lystbådehavnen også kommer med i udbuddet. Både for at give opgaven mere volumen, og fordi der er oplagte fordele og synergier ved at drive begge havne.

"Det er en nødvendig løsning, som vi håber vil skabe en lysere fremtid for havnen. Godstransport via vandvejen har økonomiske fordele og er også en mere miljøvenlig løsning. Med havnens geografiske placering, lige ved jernbanenettet og en kommende motorvej ganske tæt på, er potentialet til stede," siger næstformand i bestyrelsen H.C. Østerby.

Holstebro og Struer kommuner, som udgør de kommunale fællesskaber bag begge havne, går nu i gang med at formulere udbudsmaterialet og sætter selve udbuddet i søen efter sommerferien. Bestyrelsen forventer, at den nye operatør af havnedriften er på plads inden nytår.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089