Fire af otte solgte Norden-skibe gik til Clippers logger pool
SKIBSSALG: Nordens strategiske udsalg i handysize øger nu flådestørrelsen i Clipper Groups logger pool, efter at sidste uges skibssalg viste sig at være i rent dansk regi.
Handlen drejer sig om de fire 2011-byggede søsterskibe fra kinesiske Jiangmen Nanyang Ship Engineering, ’Nord Hong Kong’, ’Nord Houston’, Nord London’ og ’Nord Vancouver’ - alle i øvrigt under Singapore-flag. De nyindkøbte skibe kommer i både kommercielt og teknisk management hos Clipper selv.
Jiangmen-serien tæller også en række enheder hos bl.a. Lauritzen Bulkers, og er gearet med fire 30,5 tons-kraner og vil som nævnt indgå i Clipper Groups logger-fitted pool, som ifølge Clipper før købet af de fire Norden-skibe bestod af 31 fartøjer, hvoraf de otte er kontrolleret af Clipper, mens de 23 er tredjeparts-skibe.
”Vi er rigtig glade for muligheden for at inddrage fire moderne handysize-skibe i vores flåde og i Logger Pool’en, der er den største af vores fem pools. Den er samtidigt et eksempel på den succes, vores forretningsmodel i forhold til management og langsigtet partnerskab har vist sig at være,” siger Peter Norborg, group-CEO hos Clipper.
Også frasalg i capesize hos Norden
Efter salget af de fire handysize-skibe til Clipper Group ejer Norden fortsat otte skibe i det segment. Norden oplyste i forbindelse med salget, at det skal ses i sammenhæng med strategien ”Focus & Simplicity”, som fokuserer rederiets tonnage-ejerskab i tørlastsegmentet på de mellemstore skibstyper i supramax og panamax. Og provenuet fra de fire solgte skibe skal ifølge Norden da også geninvesteres i netop de to segmenter.
Og grundet samme strategi afhændede Norden i sidste uge også fire skibe i det store capesize-segment: ’Nord Delphinus’, Nord Dorado’, Nord Pisces’ samt ’Nord Pyxis’. Også disse skibe sejler under Singapore-flag, og igen er der tale om søsterskibe, men bygget til Norden i 2010 på Shanghai Shipyard.
Salget af de fire capesize-skibe betyder, at Norden nu ikke ejer flere skibe i dette segment, men rederiet opererer dog fortsat fire indbefragtede capesizere. Norden oplyser ikke identiteten på køberen – ej heller salgsprisen. Salgsprisen per styk er dog fra flere kilder rapporteret til 11,5 mio. dollars.
Læs også:
Norden sælger fire post-panamaxere
Norden skiller sig af med fire handysize tørlast-skibe