23948sdkhjf

Søfartsstyrelsen sigter mod global cloud-tjeneste

Søfartsstyrelsen vil lette arbejdet og sikre bedre navigation med nyt it-system. Der er dog lang vej endnu.
Sammen med maritime myndigheder i bl.a. Estland, Polen og Sverige er den danske søfartsstyrelse i gang med at udvikle et nyt it-system, som kan lette mange af de (papir)opgaver, som udføres i den maritime industri. Det nye system kaldes Maritime Cloud, og udvikles med millionstøtte fra EU. Det skriver bladet Ingeniøren.

”Vi vil frigøre de potentialer, der ligger i en digitalisering,” siger specialkonsulent og forretnings-udvikler hos Søfartsstyrelsen Bjørn Borbye Pedersen.

Bedre navigation og mere effektiv administration er målet, og konceptet centrerer sig om et identitetsregister for skibe, rederier, havneoperatører og myndigheder, samt en slags NemID, så aktører kan logge ind i Maritime Cloud. Et udvalg af applikationer kan så eksempelvis tilbyde information om havne, lokale vejrudsigter eller sikkerhedsadvarsler.

Det skal f.eks. gøre det muligt for et skibs styrmand at uploade redigerede lister over last, besætning og udledt drivhusgas direkte til de lokale myndigheder, så de kan føre kontrol med skibet uden bunker af papirdokumentation. Og kaptajnen på et fragtskib skal kunne logge på en cloud-service, før skibet lægger til kaj, så han via en app kan finde detaljer om havnen – og ikke behøver tjekke mails og bøger.

Grundsten i Baltic Web

Søfartsstyrelsens skyprojekt bliver grundstenen i det såkaldte Baltic Web, som er et demonstrationsprojekt i Efficiensea2, så Maritime Cloud skal stå sin første prøve i Østersøen, som hvert år har 60.000 gennemsejlinger af kommercielle skibe.

Navigationsadvarsler for skibe på farten og prog¬noser for bølger, strøm, vind samt andre vejrforhold bliver noget af det første, der kommer i spil.

Derefter håber Bjørn Borbye Pedersen fra Søfartsstyrelsens på automatisering af indrapportering til VTS-myndigheder (Vessel Traffic Service), som overvåger skibe i stærkt trafikerede farvande som Storebælt og Øresund.

Ingen nem opgave

Det er dog et projekt, som vil tage lang tid at fuldføre, idet der både skal testes og opnås enighed mellem mange nationer, før det kan anvendes i stor stil. Desuden skal der kortlægges forskelle på de standardsystemer, som havne og myndigheder anvender i forskellige nationer.

Valdemar Ehlers fra Danske Maritime udtaler: ”Det vil tage tid, før Maritime Cloud vinder internationalt indpas. Det kræver politisk accept fra nationer og lokale myndigheder.”

Og Danmarks Rederiforenings tekniske chef, Per Winther Christensen, siger: ”I øjeblikket er det en spirende ide om, hvordan man kan flytte data. Det burde bestemt være muligt, men det skal gå igennem IMO for, at man kan blive enige om globale standarder for indrapportering. Og det har været svært i tidligere tilfælde.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111