Rederiforeningen: Snyd med svovl skal straffes hårdt
Rederiforeningen bakker op om Miljø- og Fødevareministeriets anmeldelse af fem rederier for svovlovertrædelse. Og høje bødestraffe er helt afgørende, hvis svovlkravene skal overholdes, skriver foreningen.
Sniffere ved blandt andet Storebæltsbroen kan registrere om skibe udleder mere svovl end tilladt. Foto: Sund og Bælt Holding A/S
”Det er helt enkelt uacceptabelt, at der snydes med svovlkravene, og vi er tilfredse med, at rederierne nu er politianmeldt. Det er et vigtigt første skridt, men det er vigtigt, at der følges op med en dom og hård straf. Straffen må ikke være symbolsk. Det skal være en bøde, der kan mærkes, så gevinsten ved at snyde fjernes. Vi så også gerne, at man offentliggjorde navnene på rederierne, der har fået en dom,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør med ansvar for miljøpolitik.
Mange penge at spare ved snyd
Der sejler årligt over 100.000 skibe gennem danske farvande til og fra Østersøen, og der er store penge at spare for snydere, der bruger det billigere brændstof, som udleder mere svovl end tilladt. Et mellemstort containerskib kan således spare op til en mio. kroner på en tur gennem de nordeuropæiske farvande med de skærpede svovlkrav. Derfor er det vigtigt, at myndighederne opruster på håndhævelse af reglerne.
”Vi ser gerne et endnu mere fintmasket net med flere kontrolprøver, især når reglerne træder i kraft på globalt plan i 2020 eller 2025. Uden det får man hverken de miljømæssige gevinster eller undgår, at de retskafne rederier straffes for at overholde reglerne,” siger Maria Bruun Skipper.
Reglerne for, hvor stort et svovlindhold der må være i skibenes brændstof i Nord- og Østersøen, blev skærpet den 1. januar 2015, så brændstoffet skal indeholde 90 pct. mindre svovl. De nye krav har allerede givet en miljøgevinst, da målestationen på Anholt viser, at svovlindholdet er faldet 50-60 procent siden januar 2015, da reglerne trådte i kraft.
Kilde: Danmarks Rederiforening