Viking Supply Ships leverer rødt regnskab i konkurskamp
OFFSHORE: Få timer efter en konkursbegæring på Viking Supply Ships leverede offshore-rederiet første kvartalsrapport for 2016 med endnu et tab på bundlinjen.
Aktiviteterne fra de otte ankerhåndteringsskibe og et forsyningsskib i operation i løbet af det første kvartal af 2016 gav en omsætning på 27,7 mio. dollars mod 34,8 mio. dollars i samme kvartal 2015. I 2015 var Viking Supply Ships' fem skibe store flåde af forsyningsskibe også i operation. Alle fem forsyningsskibe er nu oplagt i den svenske skærgård.
Fordelt på de tilbageværende ankerhåndteringsskibe var omsætningen marginalt højere i 2016 og endte i 23,2 mio. dollars mod 22,9 mio. i 2015. Forretningen med service og skibsmanagement blev på 4,5 mio. dollars mod 11,9 mio. i første kvartal 2015.
Driftsresultatet endte i 7,7 mio. dollars mod 9,3 mio. for samme periode af 2015. Bundlinjen endte dermed i minus 4,1 mio. dollars mod minus 4,6 mio. dollars i første kvartal 2015.
Stop for olieprojekter
Forklaringen bag de svage regnskabstal er den samme som i de seneste kvartaler. En oliepris, der i løbet af 2014 og 2015 blev halveret fra 100 til 50 dollars per tønde, har sat stop for en lang række af de olie og gas-relaterede offshoreprojekter, som Viking Supply Ships lever af.
Det gælder ikke mindst for efterforskningsprojekter under mere vanskelige forhold som eksempelvis i Arktis. Et område, som Viking Supply Ships har specialiseret sig i og har specialbygget og isforstærket tonnage til.
De regnskabs- og markedsforhold sætter i sig selv spørgsmålstegn ved Viking Supply Ships' fremtid, og fredag blev endnu et spørgsmålstegn tilføjet, da norske Norseman Offshore, meddelte, at de havde indsendt en konkursbegæring på Viking Supply Ships på manglende hyrebetaling af selskabets skib ’Odin Viking’.
Stadig tro på fremtiden
Den trussel har dog ikke fået Viking Supply Ships til at kaste håndklædet i ringen endnu, og regnskabet for første kvartal er lagt i en forventning om såkaldt ”going concern” for som minimum et år mere.
En antagelse om fremtiden, som dog også kræver, at ledelsen i Viking Supply Ships formår at overbevise den danske skifteret om, at der ikke er belæg for Norseman Offshores konkursbegæring, og samtidig formår at få succes i dialogen med alle andre långivere, så de finansielle forhold for fremtiden bliver mere favorable.
Det er diskussioner, som handler om fortsat henstand på lånebetalinger og afdrag, og hvor der ikke bliver skelet til, at Viking Supply Ships på nuværende tidspunkt ikke efterlever krav om kontraktdækning på flådens i alt 13 skibe, hvoraf de fem forsyningsskibe og ankerhåndteringsskibet ’Odin Viking’ er oplagt i Uddevalla.
Søfart har forsøgt at få en kommentar til Viking Supply Ships' drift for kvartalet og for fremtiden, men fra rederiets norske direktør, Christian Berg, lyder meldingen, at man ikke har yderligere at tilføje. Hverken i forhold til det netop afleverede regnskab for første kvartal af 2016 eller fremtiden efter fredagens konkursbegæring.
”I forhold til konkursbegæringen har vi ikke yderligere kommentarer end pressemeddelelsen sendt ud fredag, og vi vil give en opdatering, når det er passende,” skriver direktøren i en mail til Søfart.