23948sdkhjf

Opbakning til Mols-Liniens Bornholmerfærger

Efter at Mols-Linien vandt Trafikministeriets udbud om færgebetjeningen af Bornholm fra 2018 til 2028, indgav Danske Færger, som i øjeblikket har operationen, en klage. Danske Færger mener ikke, at Mols-Linien opfylder kravene til besejlingen, og det er baggrunden for klagen.
Et af Danske Færgers klagepunkter går på, at Mols-Liniens nye store hurtigfærger ikke er sødygtige nok til at sejle i Østersøen.

Direktøren for rederiet Fjord Line, bornholmeren Morten Larsen, kender både Mols-Linien og Danske Færger. Han kender ikke til ordlyden i de to rederiers tilbud og i Danske Færgers efterfølgende klage, men han kan berette om to rederier, der begge sejler med ganske sødygtige færger. Det skriver Bornholms Tidende.

Morten Larsen har således tidligere gjort tjeneste på både skibe fra Danske Færgers værft Austal og fra Mols-Liniens foretrukne samarbejdspartner, Incat.

”Vi har et søsterskib til Mols-Liniens lille katamaran, som vi sejler med i Skagerrak, hvor forholdene er endnu værre end i Østersøen, og der går det altså godt,” siger Morten Larsen.
’Fjord Cat’, som færgen hedder, havde i 2013 og 2014 ingen aflysninger på grund af vejret, mens Fjord Line i 2015 seks gange holdt hurtigfærgen i havn på grund af dårligt vejr.

Dog pointerer Morten Larsen, at rederiet kun sejler i sommerhalvåret, men også her kan bølgehøjden i Skagerrak sagtens snige sig op på Østersø-højder. Morten Larsen påpeger, at den store Incat-færge på 112 meter formentlig vil være mindst lige så sødygtig som Danske Færgers ’Leonora Christina’.

”I min optik er der tale om to rederier, der begge har et godt produkt,” siger Morten Larsen sluttelig til Bornholms Tidende.

Læs også:
Aarhus-rederiet Mols-Linien en realitet på Bornholms livliner fra 2018
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125