23948sdkhjf

Nye harsh environment-fartøjer til Dan Pilot til vinter

NYBYGNING: Estiske Baltic Workboats skal levere nye fartøjer til Dan Pilots lodsstationer i Skagen og Gedser, hvor forholdene er mest krævende.
Dan Pilot får til vinter leveret to nybygninger, som skal erstatte eksisterende lodsbåde på de mest krævende lodsstationer, henholdsvis i Skagen og i Gedser. Det statsejede lodseri kontraherede således for nylig et par såkaldte Pilot 2000 WP-lodsbåde hos estiske Baltic Workboats til en samlet kontraktpris på omkring 25 mio. kroner.

Ordren blev placeret efter et EU-udbud, hvor den danske rådgivende skibsingeniørvirksomhed OSK Shiptech stod for analyser og udbudsspecifikationer. Kravene i udbuddet var dels hurtig levering og dels et velafprøvet driftssikkert design, forklarer Dan Pilots chef for teknik og vedligehold, Anders L. Thomsen, til Søfart.

”Ordren er en del af vores løbende fornyelse af flåden. De to fartøjer, nybygningerne erstatter, flyttes til andre stationer, hvor de så tager pladsen fra nogle af vores ældste enheder, der så udfases,” siger Anders L. Thomsen.

”Den aktuelle ordre bliver ikke udvidet med flere fartøjer, da den specifikt handler om at forny tonnagen ud fra Gedser og Skagen, hvor operationen er mere krævende end på de andre lodsstationer. Derfor bliver de to kommende nybygninger noget større, end der er behov for de andre steder,” uddyber han.

Wave-piercing-bulb

Baltic Workboats Pilot 2000 WP-lodsbåd er særligt udviklet til såkaldt harsh environment-operation, altså til sejlads i hård sø, og længere væk fra kysten. Arbejdsradiussen fra både Skagen og Gedser er op til 60 sømil. Skrogdesignet er udviklet til at reducere de vertikale bevægelser fra søen under høj fart.

Den stærkt udfaldende stævn har en wave-piercing-bulb, som det kendes fra Incats hurtigfærger, der modvirker pitch i høj sø. Længden overalt på 20,3 meter er mellem fem og seks meter længere end de Dockstavarvet-byggede standardfartøjer, der udgør grundstammen i Dan Pilots 32 fartøjer store flåde.

Pilot 2000 WP-lodsbåden er gennemkonstrueret i aluminium. Deplacementet er 33 tons med en dybgang på 1,4 meter. Designet kan laves i forskellige konfigurationer med op til 11 ombordværende. Maskineriet udgøres af to Volvo Penta D16MH-motorer på i alt 956 kW til en servicefart på 25 knob, men med en maksfart på 31 knob. Fremdriften sker via to fixed pitch-propellere.

Anders L. Thomsen oplyser, at leveringen er aftalt til at ske i henholdsvis november i år og januar næste år. Ud over ordren i Estland er der ifølge Anders L. Thomsen p.t. ikke andre konkrete nybygningsprojekter i gang hos Dan Pilot. Han understreger dog, at der kommer flere flådefornyelsesprojekter i de kommende år.

Læs mere:
DanPilot sender vedligehold i udbud – og dropper Tuco-projekt
DanPilot i tæt parløb med Tuco
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084