Mindre piratrisiko peger mod færre forsikringsomkostninger
Bimco har selv adviseret sine medlemmer om, at High Risk Area-grænsen er rykket vestover fra 78 østlig længde til 65 grader østlig længde (nogenlunde ud for Hormuzstrædet), mens den sydlige grænse er rykket fra 10 grader sydlig bredde til 5 grader sydlig bredde (på højde med Mombasa). I Rødehavet og Adenbugten er grænserne rykket til henholdsvis 15 grader nordlig bredde og 22 grader nordlig bredde.
Bimco anerkender, at en tilbagetrækning af High Risk Area-grænserne er en akademisk manøvre i første ombæring, men at den bør få følgeskab af mere kommercielle reaktioner på bl.a. forsikringsmarkedet. Men når først det sker, så forudser chefanalytiker hos Bimco, Peter Sand, at det vil få afsmittende effekt på fragtmarkedet også. Men hvornår ringene i vandet manifesterer sig, er usikkert.
Kilde: Hellenic Shipping News