23948sdkhjf

’Ultra slow steaming’ lønner sig ifølge Wärtsilä

Den finske motorproducent Wärtsilä har via sit såkaldte Busser-projekt indført "ultra slow steaming". Et koncept, der flugter med trenden inden for oceangående shipping. Trenden peger mod langsommere, større og simplere operationer.

Wärtsiläs koncept baserer sig på store fartøjer med de velkendte stordriftsfordele. Og sideløbende en hensigtsmæssig  ruteplanlægning. Teus van Beek leder Wärtsiläs Market Development & Innovation, og han betegner ultra slow steaming som en solid mulighed for at spare penge, når man vel at mærke ikke skal køle en last ned eller på anden måde holde den i en særlig tilstand. Fartøjet behøver desuden ikke være specielt højteknologisk for at benytte metoden.

Henning von Wedel er senior development manager i Wärtsilä. Han forklarer, at ultra slow steaming er, hvad en række kunder efterspørger. Og tilføjer, at mange faktorer er i spil. Én af de faktorer er fartøjets operationelle omkostninger. En anden er lønninger til besætningen.

"Des lavere du sejler, des lavere operationelle omkostninger har du. Til gengæld har du højere omkostninger til lønninger, når du sejler langsomt,” siger han ifølge World Maritime News, og henviser til turens længere varighed. Han advarer dog mod at se sidstnævnte som et stort problem, siden man angiveligt kan spare langt større beløb.

Kilde: World Maritime News
 
 
 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062