'El Faro'-efterladte kan ikke forvente store erstatninger
I kølvandet på containerskibet 'El Faro's forlis efter mødet med hurricane Joaquin er der megen snak om erstatninger og sagsanlæg fra familierne til de formodet omkomne besætningsmedlemmer på skibet. Dog skal de efterladte måske ikke skrue deres forventninger til store erstatninger for højt i vejret, da der gælder andre regler vedrørende ansvar for oceangående skibe, end der for eksempel gør for fly og tog, i forbindelse med en ulykke. Det skriver firstcoastnews.com.
Bl.a. er skibsejere beskyttet ved sagsanlæg i forbindelse med ulykker til søs af en historisk vedtagelse, som Kongressen vedtog i 1851. Den betyder, at shippingselskaber kan søge om at blive tillagt begrænset ansvar, hvormed alle sagsanlæg, som relaterer til samme ulykke, kan behandles under ét, hvilket ikke altid vil komme ansøgerne til gode. Derudover påligger bevisbyrden for forsømmelighed fra ejerens side, eller at skibet ikke var sødygtigt, sagsøger. Kan det ikke bevises, fritages skibets ejer for alt ansvar.
Selvom forsømmelighed eller et usikkert skib kan bevises, kan ansvar kun knyttes til den værdi, skibet har ”efter tabet”, og da 'El Faro' formodes sunket, vil den værdi formodentlig være nul. Værdien af at fragte lasten kan dog også medregnes, men denne vil heller ikke være høj. Dermed har de efterladte ikke udsigt til store erstatninger fra Tote Maritime, ejeren af 'El Faro'.
Kilde: firstcoastnews.com