Trængte norske udstyrsleverandører nyder godt af krydstogt
Det norske maritime miljø af underleverandører jubler, efter at verdens næststørste krydstogtskoncern RCCL forleden løftede en option på en femte enhed i dets Quantum-klasse af 166.000 BT store krydstogtskibe fra Meyer Werft i Tyskland. Det skriver internetmediet Teknisk Ukeblad.
Den svære tid for offshore-industrien har nemlig gjort de norske udstyrsleverandører mere afhængige af krydstogtindustrien, som i disse år er i stor vækst med pæne ordrebøger på de tre-fire store europæiske værfter, der er specialiseret i de ekstremt komplekse nybygningsprojekter.
Blandt de norske virksomheder, der er med på makers list på Quantum-klassen er bl.a. Scanship, som leverer renseanlæg til grå- og sortvand – ordrer som på hvert skib udgør en værdi af 20 mio. norske kroner. Risør-virksomheden IMS leverer vandtætte døre, mens det er Brunvoll, som skal producere tunnelthrustere til de store passagerskibe, som rangerer som verdens næststørste efter RCCL's Oasis-klasse.
Kilde: Teknisk Ukeblad
Den svære tid for offshore-industrien har nemlig gjort de norske udstyrsleverandører mere afhængige af krydstogtindustrien, som i disse år er i stor vækst med pæne ordrebøger på de tre-fire store europæiske værfter, der er specialiseret i de ekstremt komplekse nybygningsprojekter.
Blandt de norske virksomheder, der er med på makers list på Quantum-klassen er bl.a. Scanship, som leverer renseanlæg til grå- og sortvand – ordrer som på hvert skib udgør en værdi af 20 mio. norske kroner. Risør-virksomheden IMS leverer vandtætte døre, mens det er Brunvoll, som skal producere tunnelthrustere til de store passagerskibe, som rangerer som verdens næststørste efter RCCL's Oasis-klasse.
Kilde: Teknisk Ukeblad