DSV slutter 2015 uden at imponere - klar til stor fusion
Transport- og logistikkoncernen DSV har haft et godt 2015, men i de sidste tre måneder af året formåede selskabet ikke helt at følge med de forventninger, som analytikere og investorer havde til koncernen.
DSV's omsætning steg beskedent med 67 mio. kroner til 12,6 mia. kroner i oktober, november og december, hvilket var en skuffelse blandt analytikerne, der ifølge Ritzau Estimates havde regnet med en toplinje på 13,1 mia. kroner.
Det var særligt inden for luft- og søfragt, at omsætningen var under det forventede.
”Nettoomsætningen er positivt påvirket af stigningen i transportmængderne samt højere valutakurser, særligt på dollars. Imidlertid har de gennemsnitlige fragtrater for både sø- og luftfragt været lavere end i 2014. Fragtraterne hos både rederier og luftfartsselskaber er afspejlet i DSV's afregningspriser over for kunderne,” skriver DSV i regnskabet.
Indtjening som ventet
Derimod var driftsindtjeningen mere på linje med det ventede. I fjerde kvartal opnåede selskabet et overskud før særlige poster på 749 mio. kroner, hvor analytikerne havde regnet med et plus på 765 mio. kroner. I forhold til samme periode året før er det en fremgang på 100 mio. kroner.
På bundlinjen lød overskuddet på 520 mio. kroner, hvilket var på linje med forventningerne og omkring 100 mio. kroner højere end 2014. Det skal dog ses i lyset af, at transportkoncernen har haft særlige poster på 58 mio. kroner i fjerde kvartal 2015.
DSV regner i 2016 med et driftsoverskud før særlige poster på 3.100-3.500 mio. kroner, hvilket vil være en fremgang fra 2014, hvor overskuddet var på 3.050 mio. kroner.
Halvanden milliard til fusion
Det er første gang, at DSV kommer med finansielle forventninger efter opkøbet af den amerikanske konkurrent UTI Worldwide for 9 mia. kroner, som endeligt faldt på plads i januar.
I forbindelse med opkøbet sætter DSV 1,5 mia. kroner af til integrationen af selskabet og regner desuden med synergier på samme beløb, hvilket vil blive realiseret inden for tre år.