Lavere bunkerforbrug på hurtigfærger med OSK's nye beregningsmodel
Den rådgivende skibsingeniørvirksomhed OSK-Ship Tech har udviklet en beregningsmodel til at optimere energieffektiviteten på katamaran-hurtigfærger.
At høj fart er synonymt med lavt brændstofforbrug, går imod alle tidligere antagelser om forholdet mellem fart og energieffektivitet i skibsfarten. Men i hurtigfærgebranchen er det ikke desto mindre et kendt fænomen, at en katamaran-hurtigfærge, der sejler på lavt vand, faktisk opnår en fordel i forhold til brændstofforbrug af den semi-planning, den lave havdybde giver.
OSK-Ship Techs numeriske team har med det mål at opnå yderligere bunkerreducering udviklet en ny og revolutionerende tilgang til at modulere lægtvands-effekten for en katamaran-hurtigfærge, også inkluderende fartøjets waterjets. Flow og de hydrodynamiske kræfter fra waterjettene er således inkluderet i simulationen for at redegøre for deres effekt i forhold til både trim og de vertikale bevægelser.
Stig Stanghøj Knudsen, skibsingeniør og ekspert i CFD (computational fluid dynamics), præsenterer den nye model i næste uge på Star Global Conference 2016, som afholdes i Prag. Han vil også i præsentationen komme ind på, hvordan modellen kan medvirke til at optimere laste-arrangementet af lastbiler og personbiler i forhold til at sikre lavest muligt bunkerforbrug ud fra den nye model.
Kilde: OSK-Ship Tech
At høj fart er synonymt med lavt brændstofforbrug, går imod alle tidligere antagelser om forholdet mellem fart og energieffektivitet i skibsfarten. Men i hurtigfærgebranchen er det ikke desto mindre et kendt fænomen, at en katamaran-hurtigfærge, der sejler på lavt vand, faktisk opnår en fordel i forhold til brændstofforbrug af den semi-planning, den lave havdybde giver.
OSK-Ship Techs numeriske team har med det mål at opnå yderligere bunkerreducering udviklet en ny og revolutionerende tilgang til at modulere lægtvands-effekten for en katamaran-hurtigfærge, også inkluderende fartøjets waterjets. Flow og de hydrodynamiske kræfter fra waterjettene er således inkluderet i simulationen for at redegøre for deres effekt i forhold til både trim og de vertikale bevægelser.
Stig Stanghøj Knudsen, skibsingeniør og ekspert i CFD (computational fluid dynamics), præsenterer den nye model i næste uge på Star Global Conference 2016, som afholdes i Prag. Han vil også i præsentationen komme ind på, hvordan modellen kan medvirke til at optimere laste-arrangementet af lastbiler og personbiler i forhold til at sikre lavest muligt bunkerforbrug ud fra den nye model.
Kilde: OSK-Ship Tech