Italiensk værftsgruppe vil dokke det stigende antal krydstogtskibe i Asien
Den italienske værftsgruppe Fincantieri, der sammen med værfterne ejet af tyske Meyer Werft er en af de største producenter af krydstogtskibe i verden, øger nu sine interesser i Kina. Det sker i takt med, at Asien i disse år oplever stor vækst i krydstogtbranchen, hvorfor stadig flere af de store internationale operatører placerer skibe på særligt det kinesiske marked.
Derfor har Fincantieri indgået samarbejde med det kinesiske værft Huarun Dadong Dockyard i Shanghai. Her driver det kinesiske værft fem store tørdokke, som nu med know-how fra Fincantieri skal kunne fungere som en stor regional service-udbyder på dokninger, reparationer og vedligehold for det stigende antal krydstogtskibe, som opererer fast i Asien.
I de seneste fem år har en række af de store krydstogtoperatører allokeret ældre og mindre skibe fra de europæiske og amerikanske markeder til Asien, målrettet et asiatisk publikum. Dette har siden afstedkommet, at også store og nyere enheder er flyttet østover. Og i det seneste år er der blevet leveret og kontraheret nye mega-krydstogtskibe bl.a. fra RCCL og Princess Cruises, øremærket det nye vækstmarked i øst.
Kilde: The Maritime Executive
Derfor har Fincantieri indgået samarbejde med det kinesiske værft Huarun Dadong Dockyard i Shanghai. Her driver det kinesiske værft fem store tørdokke, som nu med know-how fra Fincantieri skal kunne fungere som en stor regional service-udbyder på dokninger, reparationer og vedligehold for det stigende antal krydstogtskibe, som opererer fast i Asien.
I de seneste fem år har en række af de store krydstogtoperatører allokeret ældre og mindre skibe fra de europæiske og amerikanske markeder til Asien, målrettet et asiatisk publikum. Dette har siden afstedkommet, at også store og nyere enheder er flyttet østover. Og i det seneste år er der blevet leveret og kontraheret nye mega-krydstogtskibe bl.a. fra RCCL og Princess Cruises, øremærket det nye vækstmarked i øst.
Kilde: The Maritime Executive