Belgien ratificerer konvention for ophugning – er Danmark næste?
Global regulering af, hvordan man ophugger handelsskibe, så det sker forsvarligt for både de ansatte og for omgivelserne, er kommet et lille skridt nærmere. Belgien har nemlig ratificeret Hongkong-konventionen, der blev vedtaget af FN’s internationale søfartsorganisation i 2009, men som foreløbig kun er blevet ratificeret af Norge, Frankrig, Congo og nu Belgien.
For at træde i kraft skal en række yderligere lande, både søfartsnationer og lande, der hugger skibe op, tilslutte sig den. Danmark bør snarest mulig følge trop og ratificere konventionen og desuden tage ansvar for, at andre lande gør det samme, mener man i Danmarks Rederiforening.
”Vi glæder os over, at Belgien nu har ratificeret Hongkong-konventionen, men med kun fire lande er vi stadig langt fra målet. Vi ved, at en dansk ratificering er på vej, og opfordrer miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen til at prioritere gennemførelsen af konventionen i dansk lov samt styrke det internationale arbejde for, at konventionen opnår tilstrækkelig ratifikation til at kunne træde i kraft,” siger underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper.
Hun er i disse dage blandt deltagerne på TradeWinds Ship Recycling Forum i Dubai, hvor alle aspekter af skibsophugning bliver behandlet.
Hongkong-konventionen træder først i kraft, når 15 lande, der dækker mindst 40 procent af verdens samlede tonnage, har ratificeret den. Desuden skal mindst tre procent af verdens kapacitet for ophugning være repræsenteret blandt de 15 lande.
I dag befinder rederierne sig i et juridisk vakuum, hvor det i høj grad er op til dem selv, hvor og under hvilke forhold, de ophugger deres skibe. Og selv om Rederiforeningen anbefaler medlemmerne at følge retningslinjerne fra den kommende Hongkong-konvention, er den uafklarede situation uholdbar.
Som en reaktion på den beskedne opbakning til Hongkong-konventionen har man fra EU-side vedtaget, at skibe under EU-flag fra i år kun kan få ophugget deres skibe på værfter, der er godkendt af EU-Kommissionen.
Det er endnu ikke afgjort, hvilke ophugningsfaciliteter der bliver blåstemplet af EU. Men hvis man ønsker at højne den globale standard for ophugning af skibe, er det ifølge Rederiforeningen afgørende, at man ikke på forhånd udelukker de områder i Sydøstasien, der ofte er under kritik. Det vil nemlig bremse en positiv udvikling, der er i gang visse steder i bl.a. Alang i Indien.
”Vi befinder os i en afgørende periode for fremtidig ophugning af skibe. Vi ser dokumenterede fremskridt i Sydøstasien. Vi ønsker ikke at gå på kompromis med krav til miljø- og arbejdsmiljø, men derimod at fastholde den positive udvikling, som vi ser på nogle faciliteter. Hvis målet er at forbedre forholdene, så hjælper det ikke at vende ryggen til de steder, hvor 70 procent af verdensflåden bliver hugget op,” siger Maria Bruun Skipper fra Danmarks Rederiforening.
Kilde: Danmarks Rederiforening
For at træde i kraft skal en række yderligere lande, både søfartsnationer og lande, der hugger skibe op, tilslutte sig den. Danmark bør snarest mulig følge trop og ratificere konventionen og desuden tage ansvar for, at andre lande gør det samme, mener man i Danmarks Rederiforening.
”Vi glæder os over, at Belgien nu har ratificeret Hongkong-konventionen, men med kun fire lande er vi stadig langt fra målet. Vi ved, at en dansk ratificering er på vej, og opfordrer miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen til at prioritere gennemførelsen af konventionen i dansk lov samt styrke det internationale arbejde for, at konventionen opnår tilstrækkelig ratifikation til at kunne træde i kraft,” siger underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper.
Hun er i disse dage blandt deltagerne på TradeWinds Ship Recycling Forum i Dubai, hvor alle aspekter af skibsophugning bliver behandlet.
Hongkong-konventionen træder først i kraft, når 15 lande, der dækker mindst 40 procent af verdens samlede tonnage, har ratificeret den. Desuden skal mindst tre procent af verdens kapacitet for ophugning være repræsenteret blandt de 15 lande.
I dag befinder rederierne sig i et juridisk vakuum, hvor det i høj grad er op til dem selv, hvor og under hvilke forhold, de ophugger deres skibe. Og selv om Rederiforeningen anbefaler medlemmerne at følge retningslinjerne fra den kommende Hongkong-konvention, er den uafklarede situation uholdbar.
Som en reaktion på den beskedne opbakning til Hongkong-konventionen har man fra EU-side vedtaget, at skibe under EU-flag fra i år kun kan få ophugget deres skibe på værfter, der er godkendt af EU-Kommissionen.
Det er endnu ikke afgjort, hvilke ophugningsfaciliteter der bliver blåstemplet af EU. Men hvis man ønsker at højne den globale standard for ophugning af skibe, er det ifølge Rederiforeningen afgørende, at man ikke på forhånd udelukker de områder i Sydøstasien, der ofte er under kritik. Det vil nemlig bremse en positiv udvikling, der er i gang visse steder i bl.a. Alang i Indien.
”Vi befinder os i en afgørende periode for fremtidig ophugning af skibe. Vi ser dokumenterede fremskridt i Sydøstasien. Vi ønsker ikke at gå på kompromis med krav til miljø- og arbejdsmiljø, men derimod at fastholde den positive udvikling, som vi ser på nogle faciliteter. Hvis målet er at forbedre forholdene, så hjælper det ikke at vende ryggen til de steder, hvor 70 procent af verdensflåden bliver hugget op,” siger Maria Bruun Skipper fra Danmarks Rederiforening.
Kilde: Danmarks Rederiforening