23948sdkhjf

Tabte ankre får overraskende skyld for grundstødninger og kollisioner

Noget overraskende for mange kan man nu direkte linke tabet af ankre til efterfølgende grundstødninger og/eller kollisioner. Og samme type uheld står også på Top 5-listen over årsager til erstatnings/claims-sager. Det konkluderer klasseselskabet DNV GL i samarbejde med P&I-selskabet Swedish Club og forsikringsselskabet Gard. 
 
Undersøgelsen tog i starten fat i det faktum, at der er noteret et voksende problem med tabte ankre og ankerkæder i de senere år. Og når først et anker tabes under en opankringsmanøvre – eller under selve ankerligningen – er det, at skibet kan komme ud af kontrol med grundstødninger eller kollisioner til følge.
 
DNV GL og de to samarbejdspartnere peger især på negligering af vedligehold af ankre som medvirkende årsag. Men selv om der er tale om stort, tungt og udadtil meget robust grej, så skal de stadigt vedligeholdes, og især sjækler skal kontrolleres. Tab af ankre sker således oftest netop som følge af, at et sjækkelled kollapser. Men også vedligehold af ankerspil er i fokus som problemårsag.
 
Kilde: DNV GL
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078