Kolding Havn i dialog med staten om infrastruktur
Formand for Folketingets Transportudvalg besøger Kolding Havn, der står over for to kommende infrastrukturprojekter.
Mandag 23. januar får Kolding Havn besøg af formanden for Folketingets Transportudvalg Benny Engelbrecht (S).
Formålet med besøget er at få skabt dialog mellem havn og Folketing om vigtigheden i den nationale såvel som den lokale infrastruktur. Kolding Havn har ansøgt staten om støtte til to konkrete infrastrukturprojekter – uddybning af havn og indsejling fra 7 – 7,5 m, og i samarbejde med Kolding Kommune udvidelse af krydset Jens Holms Vej / Fynsvej.
Benny Engelbrecht vil yderligere blive vist rundt i nogle af havnens virksomheder ejet af hhv. Svane Shipping og H. Daugaard.
Kolding Havn er et trimodalt transportcenter hvor der sker omladning mellem skib, bane og bil. Det gør havnen til en oplagt satsning for transportsektorens samlede nedbringelse af co2-udledning, idet skibsfarten kun udleder ca. en fjerdedel co2 pr. fragtet tons gods sammenlignet med vejbaseret transport. En omlægning af godsruter fra bil til skib vil yderligere kunne øge fremkommeligheden på det europæiske vejnet. En beskeden investering i havneinfrastruktur vil således have en positiv mærkbar effekt.
Formålet med besøget er at få skabt dialog mellem havn og Folketing om vigtigheden i den nationale såvel som den lokale infrastruktur. Kolding Havn har ansøgt staten om støtte til to konkrete infrastrukturprojekter – uddybning af havn og indsejling fra 7 – 7,5 m, og i samarbejde med Kolding Kommune udvidelse af krydset Jens Holms Vej / Fynsvej.
Benny Engelbrecht vil yderligere blive vist rundt i nogle af havnens virksomheder ejet af hhv. Svane Shipping og H. Daugaard.
Kolding Havn er et trimodalt transportcenter hvor der sker omladning mellem skib, bane og bil. Det gør havnen til en oplagt satsning for transportsektorens samlede nedbringelse af co2-udledning, idet skibsfarten kun udleder ca. en fjerdedel co2 pr. fragtet tons gods sammenlignet med vejbaseret transport. En omlægning af godsruter fra bil til skib vil yderligere kunne øge fremkommeligheden på det europæiske vejnet. En beskeden investering i havneinfrastruktur vil således have en positiv mærkbar effekt.