Skotsk ordre på hollandske servicefartøjer
Yderligere to 2610 Twin Axe-fartøjer til havmøllebranchen fra Damen.
Interessen blandt Europas værfter og skibsdesignere for at komme ind på vind offshore-markedet med egne fartøjsdesigns er stor. Mens de danske værfter er godt med, senest har Danish Yachts i Skagen lanceret et design på et kulfiber katamaranfartøj, har hollandske Damen netop sikret sig yderligere ordrer på deres nyeste bud på et crew- og servicefartøj til havmøllebranchen. Det drejer sig om yderligere to enheder af værftets egenudviklede HSSV (High Speed Support Vessels) 2610 Twin Axe. Kontrahenten er skotske MarineCo UK, der sidste år også tog levering af de første to enheder i serien. Damen har tidligere leveret en mindre serie af servicefartøjer til MarineCo UK.
Damen har modificeret HSSV 2610 Twin Axe-designet i forbindelse med den nye ordre. Således er kapaciteten øget i forhold til både last og passagerer. Aktionsradiussen er øget til 1.200 sømil samtidigt med, at der nu kan medtages 12 medsejlende servicefolk – bl.a. med nataptering til otte af de 12 passagerer. Fartøjerne har også lastekapacitet til dieselolie og ferskvand til brug ude på parkerne. Endelig er der to containerslots til 20-fodscontainere samt en 25 t Swl kran på agterdækket.
MarineCo UK har en stor del af flåden beskæftiget på tyske havmølleparker, hvor de netop kontraherede fartøjer angiveligt også skal beskæftiges. Fartøjernes maksfart er 26 knob.
Damen har modificeret HSSV 2610 Twin Axe-designet i forbindelse med den nye ordre. Således er kapaciteten øget i forhold til både last og passagerer. Aktionsradiussen er øget til 1.200 sømil samtidigt med, at der nu kan medtages 12 medsejlende servicefolk – bl.a. med nataptering til otte af de 12 passagerer. Fartøjerne har også lastekapacitet til dieselolie og ferskvand til brug ude på parkerne. Endelig er der to containerslots til 20-fodscontainere samt en 25 t Swl kran på agterdækket.
MarineCo UK har en stor del af flåden beskæftiget på tyske havmølleparker, hvor de netop kontraherede fartøjer angiveligt også skal beskæftiges. Fartøjernes maksfart er 26 knob.