Mærsk erobrer markedsandele
Mærsk får flere kunder, men det koster på bundlinjen.
Verdens største containerrederi, Maersk Line, erobrer markedsandele fra konkurrenterne i et voldsomt tempo, men den aggressive fremfærd koster selskabet på bundlinjen, skriver epn.dk
Efter flere års tilbagegang siden opkøbet af P&O Nedlloyd i 2005 og en bevidst strategi om at fokusere på indtjening frem for vækst har Mærsk nu på blot et år øget sin markedsandel inden for containerfarten fra 14,5 til 16,1 pct. siden januar 2011.
Det viser de senest opdaterede tal fra analysehuset Alphaliner.
Dermed er flere års tilbagegang stoppet, men Mærsks beslutning om igen at forsvare sine markedsandele koster dyrt på bundlinjen. Alene i 3. kvartal af 2011 tabte Maersk Line 1,9 mia. kr., og markedet frygter, at tabet i de sidste tre måneder af 2011 meget vel kan blive i samme størrelsesorden.