To kæmpe reeferskibe til Maersk Line
Verdens største reeferskibe har fået hævet TEU-kapaciteten med 1.250 TEU.
Med to ugers mellemrum har Maersk Line fået leveret de første to af de ekstra store SAMMAX-typer, der har en kapacitet på 8.700 TEU i stedet for de 7.450 TEU, som SAMMAX-klassen er konstrueret til oprindeligt, og som de første otte enheder i serien på 16 skibe holder.
Men med først Maersk Lota og senest Maersk Leon er klassen hævet en tand – bogstaveligt talt. Kapacitetsforøgelsen er sket ved at hæve apteringen, så der bliver plads til to ekstra lag containere på dæk forud. Men kapacitetsforøgelsen gælder ikke skibenes dødvægt, der stort set ikke er ændret i forhold til de første otte skibe i serien.
SAMMAX-skibene, der leveres af koreanske Daewoo Shipbuilding er kaldt verdens største reeferskibe, idet de kan medbringe op til 1.700 reefercontainere af gangen, svarende til ca. 70.000 kbm.