Rederier risikerer retssag
Retssag om ulovlig statsstøtte på vej mod danske rederier
Danske rederier bryder EU’s statsstøtteregler ved fastsættelse af søfolks nettolønninger. De ansvarlige ministre afviser at gå ind i sagen, mens fundamentet under Dansk Internationalt Skibsregister vakler. Søfartens Ledere er derfor klar med retssag, hvor danske søfolks rettigheder og ulovlig statsstøtte er grundlæggende temaer.
En retssag om ulovlig statsstøtte til de danske rederier er på vej, og udfaldet kan have store konsekvenser for Dansk Internationalt Skibsregister (DIS).
Når rederierne afviser at fastsætte de søfarendes nettohyrer under hensyntagen til skattefritagelsen, forbryder de sig ikke blot imod Lov om beskatning af søfolk § 5, men også EU-traktatens artikel 107 og EU's godkendelse af DIS-ordningen som lovlig statsstøtte. Det vurderer Søfartens Lederes advokater, der forbereder sagen mod de danske rederier.
"Det er i min verden uforståeligt, at de ansvarlige ministre ikke interesserer sig for en sag, der kan ende som ulovlig statsstøtte. Når Skatteministeriets egne specialkonsulenter siger, at nettohyren i DIS skal op, når skatten sættes ned, og at støtte til rederierne – ud over værdien af skatten – er ulovlig statsstøtte, så ville jeg som minister gøre alt for at sikre mig, at Danmark – med redernes forvaltning af ordningen – er på den rigtige side af EU-lovgivningen," siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere:
"Jeg ved ikke, hvad EU-kommissionens eventuelle interesse vil afstedkomme, hvilke konsekvenser den vil have for DIS-ordningen, rederierne og ministeren, eller hvor mange penge det vil dreje sig om i eventuel bod og tilbagebetaling. Men alene medlemmer af Søfartens Ledere mangler, ifølge vores beregninger, en samlet regulering af deres lønninger på omkring 115 mio. kr. siden 2010," understreger Fritz Ganzhorn.
Læs også: