23948sdkhjf

APM Terminals får nyt terminaldesign

Lift AGV'er skal automatisere og effektivisere
APM Terminals er i gang med at bygge en ny containerterminal i Maasvlakte II i havnen i Rotterdam, sat til at åbne i november 2014.

Terminalens design-koncept bygger på at bruge ship to shore kraner, der losser containere fra skibet og placerer dem direkte på en flåde bestående af Elevator Automated Guided Vehicles. Lift AGV'erne kan bære to containere ad gangen, og transportere dem med en hastighed på 22 kilometer i timen fra kajen til containerpladsen, ved hjælp af et indbygget navigationssystem. Når Lift AGV ankommer til sit programmerede bestemmelsessted løfter den beholderne til en række lagerreoler. Denne evne til at løfte containere af køretøjet, og anbringe dem i et lagerreols-system er den første af sin slags i verden.
 
”Vores terminal-designingeniører har arbejdet med kunder og studeret havnene verden over og identificeret området hvor store forbedringer er lige til og klare, nemlig hvordan man bedre optimerer containerpladsens operationer. Alt for ofte bliver kajkranens produktiviteten hæmmet af at containerpladsens aktiviteter ikke holder trit,” udtaler Frank Tazelaar, der er administrerende direktør for APM Terminals Maasvlakte II.
”Vores vurderinger viser, at vi kan levere 25-50 procents produktivitets forbedrede resultater for vores kunder i forhold til traditionelle terminaldesign.”
 
Køretøjerne, der måler 15 meter i længden og 3 meter i bredden, er drevet af diesel-elektriske motorer. Designingeniører undersøger også muligheden for at gøre Lift AGV'erne 100 procent elektrisk drevne, hvilket vil gøre yderligere reduktion i emissioner og støj mulig.
 
I den første fase af Maasvlakte II terminalen, vil flåden bestå af 36 Elevator AGV'er i kombination med 128 lagerreoler.
 
Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063