Svenske DFDS-skibe til DIS
DFDS vil flytte svensk-flagede skibe til DIS efter øget konkurrence på Nordsøen.
Den skærpede konkurrence på ro/ro-markedet mellem Sverige og UK øger nu DFDS’ omkostningsfokus på ruterne til Immingham og Ghent ud fra Gøteborg. Således har DFDS indledt forhandlinger med de svenske fagforeninger om en omflagning af de fire ro/ro-skibe Magnolia Seaways, Tor Begonia, Tor Freesia og Selandia Seaways fra svensk til dansk flag i DIS.
”Forhandlingerne drejer sig primært om processen med at overføre de svenske besætningsmedlemmer til dansk flag. Og baggrunden er, at søtrafikken i bl.a. Nordsøen er udsat for et hårdt og konstant pres fra konkurrenter og kunder, så vi altid må søge de mest effektive løsninger for at kunne bevare vores konkurrencedygtighed og dermed vores forretning. Det kan vi kun, hvis vi også fortsat kan tilbyde kunderne konkurrencedygtige vilkår. Derfor ønsker vi at samle skibene, der anløber Gøteborg, under dansk flag, idet Dansk Internationalt Skibsregister giver bedre vilkår for rederierne til at sikre et lavt omkostningsniveau og dermed vores konkurrencedygtighed,” siger Executive Vice President Henrik Holck, fra DFDS’s People & Ships afdeling til rederiets eget ugentlige interne nyhedsbrev Update.
DFDS forventer ifølge nyhedsbrevet, at omflagningerne af de fire skibe kan ske uden afskedigelser på rederiets kontor i Gøteborg.
Konkurrencesituationen blev væsentligt skærpet 24. januar i år, da det nyetablerede rederi North Sea RoRo, med den store svenske logistik- og transportvirksomhed NTEX i ryggen, indledte ro/ro-trafik mellem Gøteborg og Killingholme med tre ugentlige afgange med to 2.600 lanemeter store ro/ro-skibe. NTEX var tidligere en af DFDS’ større kunder.
”Forhandlingerne drejer sig primært om processen med at overføre de svenske besætningsmedlemmer til dansk flag. Og baggrunden er, at søtrafikken i bl.a. Nordsøen er udsat for et hårdt og konstant pres fra konkurrenter og kunder, så vi altid må søge de mest effektive løsninger for at kunne bevare vores konkurrencedygtighed og dermed vores forretning. Det kan vi kun, hvis vi også fortsat kan tilbyde kunderne konkurrencedygtige vilkår. Derfor ønsker vi at samle skibene, der anløber Gøteborg, under dansk flag, idet Dansk Internationalt Skibsregister giver bedre vilkår for rederierne til at sikre et lavt omkostningsniveau og dermed vores konkurrencedygtighed,” siger Executive Vice President Henrik Holck, fra DFDS’s People & Ships afdeling til rederiets eget ugentlige interne nyhedsbrev Update.
DFDS forventer ifølge nyhedsbrevet, at omflagningerne af de fire skibe kan ske uden afskedigelser på rederiets kontor i Gøteborg.
Konkurrencesituationen blev væsentligt skærpet 24. januar i år, da det nyetablerede rederi North Sea RoRo, med den store svenske logistik- og transportvirksomhed NTEX i ryggen, indledte ro/ro-trafik mellem Gøteborg og Killingholme med tre ugentlige afgange med to 2.600 lanemeter store ro/ro-skibe. NTEX var tidligere en af DFDS’ større kunder.