Kreditpolitikken er skærpet
Større fokus på kunderens finansielle positioner og skærpede krav til kreditpolitikker er blot nogle af konsekvenserne af økonomisk krise og faldende fragtrater, vurderer Monjasa.
Mere åbenhed
En positiv effekt af den fortsatte økonomiske usikkerhed i shippingindustrien er en stigende forståelse for betydningen af at kende sin købers finansielle position. Tilgangen til at blive ydet kredit fra bunkerleverandører har basalt ændret sig fra, da finansieringen af industrien ikke var et tema. Således opleves det generelt, at bunkerselskaber i højere grad end tidligere foretager grundige kreditvurderinger, i modsætning til tidligere hvor kreditprocessen ofte var hastigt overstået. Den generelle forståelse var, at alle i rederidrift tjente nok penge til at kunne betale bunkerregningerne.
Skepsis fra bankerne
Flere finansieringskilder ser i dag med nogen skepsis på industrien, idet shipping altid har været kendetegnet ved at være cyklisk og præget af de globale konjunkturer – på godt og ondt. Da konjunkturerne viser overvægt af negative takter, vil shippingsektorens finansieringsevne dermed svækkes. En del banker har i den anledning udmeldt, at de under højkonjunkturen blev overeksponeret mod shipping, og at man i dag ønsker at reducere balancerne i relation til shippingindustrien.
Kredit som redskab
Rederiernes løbende drift finansieres dermed i højere udstrækning via bedre betalingsbetingelser ved diverse leverandører, herunder leverandører af bunkers – netop for at optimere en knap faktor - likviditeten. Der er i den anledning sket en større åbenhed fra rederierne og operatørernes side for at kunne dokumentere kreditværdighed.
Der lægges hos Monjasa betydelige interne ressourcer i kreditvurderingen af koncernens modparter via analyser af regnskaber, markedsforhold og erfaringer med henblik på at vurdere et selskabs betalingsevne. Kreditpolitikken er blevet skærpet til det mere konservative.
Hos Monjasa forventes en konsolidering i shippingsektoren. Altså: de store vil blive større. Således satser koncernen på en forretningsstrategi, som sikrer, at man kan leve af handel med disse færre, men større kunder på langt sigt.