Analyse: Ny ratekrig er under opsejling
Den store ratekrig i 2011, som gav rederierne store underskud, kan være på vej til en gentagelse i år, viser analyse fra SeaIntel.
Det skulle være en ny begyndelse for rederierne efter den udmarvende ratekrig i 2011. Men nu tyder det på en gentagelse.
De fald der er i markedet på dag-til-dag priserne er nu endnu værre end under priskrigen sidste år, viser en analyse fra SeaIntel Maritime Analysis
- Når vi ser bort fra de enkeltstående ratestigninger, kan vi se, at den underliggende udvikling er forværret i voldsom grad de sidste par måneder, siger Lars Jensen, administrerende direktør i SeaIntel, til Søfart.
Han kalder det opsigtvækkende, at rederierne nu underbyder hinanden mere end da krigen rasede på sit højeste i 2011.
Lars Jensen henviser til, at spotraten på fragt af containere fra Asien til Nordeuropa er faldet med 386 dollar. Der er ikke set noget tilsvarende i alt den tid, hvor der er blevet målt – heller ikke under finanskrisen.
- Det rejser det interessante spørgsmål om ratekrigen er sat i gang igen uden, at nogen rigtig har fået øje på det, og hvad skal der til for at stoppe den. For det kan ikke blive ved særligt længe, hvis rederierne skal være profitable i 2012, påpeger Lars Jensen.
Selv om flere rederier, herunder Maersk Line, har varslet ratestigninger, så mener Lars Jensen ikke, at de kan opveje det fald, som har været på markedet de sidste fire uger.
- Kerneproblemet er, at der er for mange skibe i søen. Vi tror derfor også, at vi inden længe vil se, at der bliver trukket rigtig meget kapacitet ud af markedet, siger han.
Og det kan give nogle udfordringer for de virksomheder, der skal have fragtet varer med containere.
- Virksomhederne skal ikke bekymre sig om prisstigninger i fremtiden, men derimod om, der kommer brud i deres forsyningskæde, hvilket er et meget større problem end, at de skal betale 100 dollar mere for at få fragtet en container, siger Lars Jensen.
Han råder dem derfor til hurtigst muligt at tage en god snak med deres rederi for at høre, hvilke aflysninger som er i støbeskeen.
Ratekrigen truer selv om det er lykkedes rederierne at "trække" næsten een million 20 fods containere, TEU, ud af markedet - eller 30 procent flere end sidste år. Det er ifølge analysebureauet Alphaliner det antal TEU's, der er blevet opslugt af Slow Steaming-konceptet.