Dansk kaptajn: ”Shit! Pirater”
Søndag aftens piratangreb på tankskibet Torm Gertrud var en hektisk, stressende og ubehagelig oplevelse, fortæller skibets danske kaptajn til Søfart.
Under søndagens piratangreb på det dansk ejede tankskib Torm Gertrud blev der ifølge kaptajnen affyret omkring 10 skarpe skud mod skibet og skibets besætning.
Flere skudhuller på skibets bro vidner om, at skibet var under heftig beskydning. Rederiet Torms danske kaptajn på det angrebne skib, Klaus Juel Hansen, kalder det for en ubehagelig oplevelse.
Alligevel er det en rolig og fattet Torm-kaptajn, Søfart talte med på telefonen onsdag aften om hans oplevelse af at blive angrebet af pirater.
”Jeg tænker bare ”Shit, pirater”, og så gør jeg ellers bare det, jeg er trænet til,” siger Klaus Juel Hansen til Søfart og forklarer at han satte farten på max hastighed, fik startet det vandsystem, der overfylder ballasttankene, hvorefter der løber kaskader af vand ud over siden på skibet. Samtidig begynder han at lave undvigemanøvrer, så skibet drejer og skaber store bølger, der får piraternes jolle til at rulle kraftigt.
”Jeg sætter folk i gang med det de skal, og alting kørte efter bogen, og alle gjorde som de skulle,” lyder hans vurdering af besætningens håndtering af de dramatiske minutter, hvor de fik afværget et farligt piratangreb.
”Det jo hektisk, når det sker og i de 20 minutter er der stress på,” siger han og tilføjer, at det med at blive beskudt langt fra er en behagelig oplevelse.
Han understeger, at besætningen har det godt, og allerede kort tid efter piraterne opgav angrebet, blev besætningsmedlemmerne kaldt til debriefing på broen, og situationen blev diskuteret igennem og de pårørende kontaktet.
Sådan en voldsom oplevelse sætter dog sine fysiske spor.
”Ens krop reagerer på, at man har været oppe i det røde felt et stykke tid, og man er træt i et par dage bagefter. Jeg er også først rigtigt kommet ovenpå i dag, hvor vi har fået sovet ordentligt ud,” siger han og tilføjer: ”Men det er ikke sådan, at jeg ikke kan sove om natten, eller ligger og tænker på det. Det gør jeg ikke. Det er overstået og det var det."
Modsat tidligere forlydender sejler skibet stadig i ballast og er nu på vej videre mod Las Palmas på de Kanariske øer for at bunkre brændstof, og herefter hedder destinationen sandsynligvis Europa eller Middelhavet for at laste olieprodukter, forklarer skibets kaptajn.