Mærsk er fanget i ny priskrig
Det voldsomme dyk i fragtraterne kommer til at koste Maersk Line en nedjustering i tredje kvartal, vurderer analytiker.
Maersk Line kæmper for tiden hårdt med ikke at blive indfanget i en heftig priskrig som i 2011, hvor rederiets overskud blev barberet kraftigt ned.
Men hos Alm. Brand er analytiker Jesper Christensen overbevist om, at de store dyk i fragtraterne på den vigtige rute mellem Asien og Europa, får store konsekvenser for Maersk Lines regnskab for tredje kvartal. Det skriver dagbladet Børsen.
"Der er ikke noget, der tyder på, at vi ikke kommer til at se lignende fald de næste mange uger frem. Det kommer selvfølgelig også til at tynge regnskabet for Maersk Line", siger han til avisen.
Jesper Christensen spår, at en nedjustering er på vej. Han forventer, at rederiet slutter året med et underskud efter skat på 1,1 milliarder kroner. Maersk Line regner selv med et lille plus.
Topchefen i Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, erkendte dog forleden, at fragtraterne mellem Asien og Europa i øjeblikket ikke dækker omkostningerne ved at sejle ruten.
Men han understregede samtidig, at rederiet ikke vil gå ind i en priskrig.
"Det kan måske være en lille smule nyt i den industrielle tankegang, men vi har simpelthen ikke råd til at gå ind i en priskrig, fordi det generelle marked går ned," sagde Nils Smedegaard Andersen til Reuters.