Flere skibe i danske farvande øger risikoen for olieforurening
Der sejler flere tankere i danske farvande end tidligere. Det øger risikoen for olieforurening, så overvågningen med radarsystemer bør udbygges, mener fagfolk.
Med flere olietankere i danske farvande er risikoen for olieforurening øget markant, skrive nyhedsmagasinet Ingeniøren.
Det viser en ny analyse af skibstrafikken i Østersøen og de indre danske farvande, som østersølandenes havmiljøorganisation, Helcom, har fået det rådgivende ingeniørfirma Cowi til at udføre.
I 2011 pløjede 11.589 tankskibe og 27.019 fragtskibe forbi Skagen, mens der nord for Bornholm passerede 9.470 tankskibe og 32.445 fragtskibe.
Områderne med størst risiko for olieudslip efter skibskollisioner befinder sig nord for Bornholm, i farvandet mellem Bornholm og Femern samt i Kattegat, hvor østersøtrafikken kobles sammen med trafikken til Gøteborg.
»Farvandene er kendetegnet ved, at der er meget trafik, ret kort til kysten og mange sensitive områder omkring skibsruterne,« siger civilingeniør og hydrauliker Carsten Jürgensen fra Cowi, som har udført den tre år lange, EU-finansierede undersøgelse.
»Risikoberegningen viser, at de danske myndigheder kan vente oliespild på 300 til 5.000 ton hvert 11. år i Øresund og Kattegat samt et oliespild i samme størrelse i Østersøen omkring Bornholm hvert 17. år,« tilføjer han.
Ulykker i den størrelsesorden er alvorlige. Sidst, det skete i den danske del af Østersøen, var i maj 2003, da containerskibet Gdynia i klart solskinsvejr, svag vind og god sigt buldrede ind i siden på den kinesiske bulk carrier Fu Shan Hai tre sømil nord for Hammer Odde. Det kinesiske skib sank, og 1.200 ton olie flød ind og ødelagde mange kilometer svensk kyststrækning.
Kilde: Ingeniøren