Rapport: Limfjords-broulykke kræver undersøgelse af sejlladssikkerhed
Broulykken ved Limfjorden får Havarikommisionen til at anbefaler, at Søfartstyrelsen sætter gang i dialog med relevante parter for at gennemgå sejladssikkerhed i forbindelse med sejlads ved broer i danske farvande.
Den maritime Havarikommission anbefaler nu, at Søfartsstyrelsen tager initiativ til en dialog med en række relevante parter, så man kan få analyseret sejladssikkerheden i forbindelse med sejlads ved broer i danske farvande.
Anbefalingen føler som konklusion på den nu afsluttede undersøgelse af ulykken, hvor det finske fragtskib Ramona i marts sejlede ind i Jernbanebroen over Limfjorden. Der skete ingen personskader ved kollisionen, men derimod meget omfattende materielle skader på broen og i mindre grad på skibet.
Men var ulykken sket nogle øjeblikke tidligere kunne følgerne havde været fatale, idet der da passerede et tog over broen.
Kommissionen vurderer, at ulykken skete, fordi den pågældende brovagt tillod en meget
lille tidsmargin mellem togets passage over broen og den umiddelbart
efterfølgende åbningsproces forud for Ramonas gennemsejling. Det betød, at skibet ingen chance havde for at slå bak.
Eller læs mere om Havarikommissionen analyse i Søfart på fredag.
Læs også: Banedanmark: Brodele er totalskadet
Læs også: Skibe kan igen sejle gennem Limfjorden