23948sdkhjf

Lighed eller ulighed

Implementering af den nye lodslov i 2006 resulterede, i fuld overensstemmelse med det politiske tankesæt bag loven, i etablering af Danish Pilot Service som et privat modspil til det statsejede lodseri DanPilot.
Siden da har vi udviklet vores lodseri og virkefelt således, at vi i dag udfører regionallodsninger på Kalundborg, Fredericia, Aabenraa  samt på Limfjords-havnene. (Med regionallodsninger forstås lodsninger til eller fra en dansk havn). Endvidere er vi engageret i lodsning af krydstogtskibe på deres færd i dansk farvand. Takket være den opbyggede ekspertise har vi i dag licenser til at lodse enhver form for skibe og herunder alle størrelser.
 
Vores lodser har gennemgået samme uddannelse som de statsansatte lodser, og vi er underlagt det samme Lodstilsyn.
 
Vi har gennem årene uddannet et væsentligt antal lodser således, at vi på en seriøs måde kunne konkurrere med det statslige lodseri, og vi har gennem en lang periode været det eneste lodseri, som har uddannet nye lodser. Vi har i den samme periode noteret os, at de lønninger, som vi har kunnet tilbyde vores lodser, har været så attraktive, at vi har kunnet tiltrække navigatører ude fra ’det dybe vand’.
 
Desværre for vores virksomhed har det nu vist sig, at det statslige DanPilot, takket være lønniveauer, der ligger 40 % over det, vi kan tilbyde, hvilket som førnævnt viste sig konkurrencedygtigt i forhold til lønninger som sejlende, nu har fristet flere af vores lodser til at søge de grønnere græsgange i det statslige system. At uddanne en lods, der starter med en baggrund som skibsfører, koster ca. 250.000 i tid samt kurser, og det er klart, at det statslige lodseri ser en fordel i at kunne høste, hvor vi har sået.
 
Når lodsen så er uddannet, går der typisk mellem to og tre år, inden han har licens til at lodse alle skibsstørrelser. Derfor gør det ondt, når en lods med de væsentlige licenser vælger de mere givtige græsgange. Man kunne her anføre, at så kan vi bare betale den hyre, som er opnåelig hos vores konkurrent, og rent principielt ville vi gerne betale vores lodser en hyre svarende til det, der betales fra anden side.
 
Læs hele artiklen i Søfart
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078