SeaIntel: Meget fornuftig Maersk strategi
Ingen investeringer i Maersk Line de næste tre år kunne lyde som en defensiv tilgang til et presset containermarked, men er den fornuftige strategi. Det mener analysehuset SeaIntel
Strategiske udmeldinger fra Esplanaden bliver altid modtaget med stor interesse af shippingmarkedet.
Niels Smedegaard, CEO for A.P. Møller – Mærsk, forklarer i dag, at koncernens investeringer i de næste tre år skal fokusere på olie, havne og boreaktiviteterne fremfor gruppens største selskab Maersk Line.
Den strategi kan tolkes til at være meget defensiv, på et containermarked i krise, med lave fragtrater og dårlig indtjening. Et scenarie, der kunne indbyde til større aggressivitet for dermed at sende konkurrenterne endnu mere i knæ.
”Ja det kan man sige. Men på den anden side er mængden af kapacitet meget stor på markedet lige nu, så det kan være en meget fornuftig strategi, Maersk har valgt,” siger Lars Jensen, grundlægger og partner i containeranalysehuset SeaIntel.
Strukturel overkapacitet flere år frem
SeaIntel forventer, at der de næste par år vil være en strukturel overkapacitet på markedet, og derfor kan det være godt at holde igen med yderligere investeringer på skibssiden.
Niels Smedegaard nævner i samme interview med Jyllands-Posten, at opkøb indenfor containerindustrien, heller ikke ligger i kortene de næste år.
En melding Lars Jensen dog ikke ser som eviggyldig, men nærmere som et eksempel på det spil og hemmelighedskræmmeri, der altid er forbundet med eventuelle opkøbsplaner.
”Vores umiddelbare udgangspunkt er, at branchen skal konsolideres og at der engang i midten af 2020 kun vil være otte til ti store containerselskaber, så nogle skal slåes sammen, siger Lars Jensen og fortsætter:
"Men de fleste spillere lige nu er enten ejede af stater, velhavende familier eller en del af store konglomerater”
Lars Jensen hentyder dermed til, at der ikke er nogle lette opkøbsmuligheder i dagens marked.
Læs også: Smedegaard: Nyt Mærsk på vej