Fu Shan Hai lurer under overfladen
Søværnet frygter for olielækage fra den sunkne kinesiske bulkcarrier
Det er efterhånden ni år siden. at den kinesiske bulkcarrier Fu Shan Hai sank ved Bornholm, og vraget har siden udviklet sig til en af Nordeuropas største dykkerattraktioner.
Men vraget har gennem alle årene gemt på en pæn stor rest af olier, der ifølge Søværnet udgør en potentiel risiko for miljøet. Det drejer sig om rester af både fuelolie, smøreolie og hydraulikolie. Til sammen udgør resterne op imod 15- 1600 tons, mener Søværnet.
Ifølge en udtalelse til bladet Ingeniøren, mener Søværnet, at man stadigt kan bjærge en pæn del af den resterende olie.
Søværnet mener videre ikke, at der er umiddelbar risiko for udslip, men at man løbende vurderer vragets tilstand i samme øjemed. Der siges ikke noget om, hvorfor der først nu - ni år efter at skibet sank - sættes fokus på det potentielle problem.