Rederier undlader at sejle med lods
Stik imod FN’s anbefaling sejler skibe fra flere af verdens allerstørste rederier uden lods gennem de smalle danske farvande.
Flere af verdens allerstørste rederier blæser på FN’s anbefaling om, at deres handelsskibe bør tage lods med gennem de snævre og tæt trafikerede danske stræder.Det skriver Politiken.
Selv om kæmpeskibene stikker så dybt, at afstanden mellem bug og havbund skal måles i centimeter, skete det 165 gange sidste år, at skibe sejlede gennem de internationale sejlrender uden hjælp fra en lokalkendt lods. I år er tallet foreløbig 117.
”Det er bestemt ikke i orden. Disse skibe og rederier løber en stor risiko, der kan ende med at skade dansk natur og økonomi betydeligt, hvis der sker en ulykke,” siger erhvervsminister Ole Sohn (SF), til avisen.
Det statslige Lodstilsynet registrerer skibene uden lods. Og på listerne, som Politiken har fået aktindsigt i, optræder blandt andre verdens næststørste containerrederi efter danske Mærsk: schweiziske Mediterranean Shipping Company (MSC). Og det største tyske rederi Oldendorff samt de statsejede kinesiske rederigiganter Cosco og China Shipping Group.
”Synderne er ikke kun de mindre og lyssky foretagender. Det er ikke godt nok, og tilmed er det konkurrenceforvridende, for langt hovedparten af rederierne bruger jo penge på lods,” siger lodsinspektør i Søfartsstyrelsen Frank Gottlieb.
Han oplyser, at nogle rederier ligefrem betaler deres kaptajn en bonus for ikke at bruge lods: ”Det er langt over grænsen og afspejler en rigtig dårlig sikkerhedskultur i de pågældende virksomheder.”
Undersøgelser viser, at skibe involveret i ulykker til søs stort set aldrig har lods om bord. Ifølge Søfartsstyrelsen kan selv en uskadelig grundstødning koste 15 mio. kr., men alligevel fravælger rederierne lodsen for at spare de 70.000 kr., som lodser kan koste på eksempelvis en rute Gedser-Skagen.