Indre marked for skibsfart på vej
EU på vej med ny lovgivning for skibsfart inden juli næste år til stor gavn for hele branchen
Europa-Kommissionen har i dag offentliggjort sin såkaldte anden Akt for det Indre Marked, 20 år efter projektet om det indre marked blev søsat i 1992. Akten indeholder 12 konkrete prioriteter, som Kommissionen vil fokusere på i det kommende år for at støtte vækst, beskæftigelse og tilliden til det indre marked.
Danmarks Rederiforening har arbejdet for at sikre, at alle kommissionens afdelinger anerkender de administrative byrder som skibe, der anløber EU-havne bliver pålagt.
Rederiforeningen har været involveret i at skabe et reelt europæisk maritimt transportområde uden administrative barrierer. Danske rederier har deltaget i pilotfasen af et Blue Belt projekt i EU.
Projektet skulle overbevise de nationale toldmyndigheder om, at skibenes sejladser bliver overvåget tæt og hermed sikre disse myndigheder en bedre risikovurdering ved anløb i en EU havn. Rederiforeningens engagement har nu båret frugt, eftersom den anden nøgleaktion specifikt adresserer behovet for at nedbringe de administrative byrder og på den måde sikre, at det indre marked også gælder for skibsfart.
”Det signal, som Single Market II udsender, er utrolig vigtig for Dansk skibsfart og for Rederiforeningen. Vi er især tilfredse med, at Blue Belt nu går fra at være et projekt til at være et konkret lovgivningsinitiativ, ” siger Simon C. Bergulf, sekretariatsleder i Rederiforeningens Bruxelles-kontor.
Han tilføjer: ” Vi har hidtil været i en lidt "skizofren situation" hvor EU opfordrede til at flere varer at blev transporteret med skib, samtidig med at administrative byrder og toldbyrder var så tunge, at skibsfarten som eneste transportsektor ikke fik reel gavn af det indre marked. Vi håber nu, at alle Kommissionens generaldirektorater, samt medlemslandenes told- og skattemyndigheder vil støtte en ambitiøs lovgivning, som kan sikrer et reelt indre marked for søfart.”
”Arbejdet med de danske myndigheder er begyndt og vil fortsætte på dette grundlag. Det er vanskeligt at vurdere, hvor meget det vil betyde i kroner og ører for vores medlemmer, men det vil uden tvivl gøre det muligt for maritim transport at konkurrere så effektivt som muligt med andre transportformer og løfte en stor byrde fra rederiernes og ikke mindst kaptajnens skuldre,” siger Simon C. Bergulf.