Kinesisk forbindelse til Femern
Omstridt kinesisk statsfirma vil både bygge og finansiere Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Frem til 2017 er selskabet udelukket fra at byde på projekter finansieret af Verdensbanken på grund af ulovlige prisaftaler.
Et af Kinas største entreprenørselskaber, det statsejede CCCC, vil ind i Danmark.
Det skriver Berlingske.
Selskabet har henvendt sig til Femern A/S og udtrykt interesse for at bygge og finansiere tunnelen under Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland, der bliver et af Europas største bygge- og anlægsprojekter nogensinde til en pris på godt 40 mia. kr.
”CCCC har præsenteret sig og fortalt, hvad deres kunnen er, og de har også en passant skrevet, at de har kompetencer til at finansiere byggeriet,” siger teknisk direktør i Femern A/S Steen Lykke til avisen.
Efter en stribe byggerier af broer, tunneler og havne i Afrika og Mellemøsten satser CCCC på Europa. Statslige kinesiske entreprenørselskaber anvender en klassisk kinesisk fremgangsmåde, når de med brug af kinesisk arbejdskraft bygger store projekter i udlandet.
Byggeprojekter finansieres af kinesiske statsbanker på gunstige vilkår for modtagerlandet. En model som kineserne dog ikke uden videre kan overføre til Femern-projektet. Her er byggedelen og finansieringsdelen skarpt adskilt, og billige kinesiske arbejdere er udelukket, da der stilles krav om dansk overenskomst. Til gengæld er kinesisk finansiering en mulighed.
”Når vi på et tidspunkt skal ud på markedet og låne til anlægssummen, kan kinesiske långivere være med på lige fod med andre,” siger finansdirektør Allan Christensen, Femern A/S.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra CCCC, som frem til 2017 er bandlyst fra at byde på projekter finansieret af Verdensbanken.