23948sdkhjf

Atter tid at tale maritimt miljø i London

Den grønne agenda stadig i fokus hos IMO, men snakken trækker i langdrag
I denne uge var IMO’s medlemsstater igen samlet i London for at diskutere emissioner, EEDI og andre miljø-ømtålelige spørgsmål såsom de nye ballastvandregler i regi af MEPC (Marine Environmental Protection Committee).
 
Mens der forud for mødet var liden tiltro til, at man ville nå frem til noget, der kunne ligne bred enighed om nye CO2-fremmende foran­staltninger, var der større tiltro til, at der ville blive sat fart på ratificeringsprocessen omkring ballastvand-konventionen.
 
Advarsler for og imod
Der bliver ganske vist advaret mod en forcering af konventionen fra flere store og vægtige søfartsorganisationer som BIMCO, ICS og Intertanko – i samspil med flere større flagstater.
 
De frygter, at konventionen vil give alt for store omkostninger at udrede for allerede trængte redere. Videre påpeges det, at der er for få systemer, der virker, og at det vil efterlade tusindvis af skibe ude af stand til at opfylde kravene, hvis man presser for meget på med en snarlig tidshorisont.
 
Men med generalsekretær Koji Sekimizu i spidsen gøres der fra IMO’s side meget for at betegne konventionen som vigtig, og at det er på høje tid, at ratificeringsprocessen indledes. Her er det holdningen, at konventionen og teknologiudviklingen har været længe nok undervejs, og at modstanden er mere eller mindre rent økonomisk betinget.
 
CO2 og EEDI
Der ventedes som sagt ikke meget bonus ud af snakken vedrørende CO2-reduk­tioner til gengæld. Herunder ikke mindst problematikken omkring markedsbaserede mekanismer og hvilke lande, der kan betegnes som udviklingslande, og hvilke, der ikke kan eller bør påhæftes den status. Ikke mindst lande som Kina og Indien benytter gerne ulands-kortet, når det passer i deres politik, men det er i hvert fald i skibsbygningssammenhæng ikke sandt længere, lyder meldingen fra bl.a. flere europæiske lande.
 
Fra dansk side ventes det i øvrigt, at der vil blive brugt megen tid og kræfter på at snakke EEDI-regler igennem. Alle nybygninger skal fra januar have et EEDI-certifikat, men det forudses, at man, for så vidt angår især ro/ro-enheder og passagerskibe, kan få svært ved at finde de rette benchmarkværdier.
 
 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08