23948sdkhjf

120 brud på FN regler hver måned

Danske myndigheder afslører snesevis af skibe, der blæser på internationale regler.
Mængden af skibe med giftige olier og kemikalier gennem snævre danske stræder vokser eksplosivt. Risikoen for ulykker med olieudslip er øget, men det danske beredskab er hullet. 
Det skriver Politiken.

De kan have tonsvis af giftige kemikalier eller tung råolie om bord. Alligevel undlader adskillige skibe og rederier at oplyse myndighederne om, at de sejler med såkaldt farligt gods, der dækker over en lang række sundheds- eller miljøskadelige stoffer.

Det er ellers et ufravigeligt krav fra FN’s maritime organisation IMO, at større skibe skal registrere eventuel farlig last i den særlige webdatabase SafeSeaNet, før skibet sejler fra havn.

Men i gennemsnit 120 gange hver måned afsløres et skib i at sejle med farligt gods gennem Øresund uden at have tastet oplysningerne ind.

”Kravet er indført for at højne sikkerheden og imødegå miljøkatastrofer. Kommer der først et stort olieudslip i Øresund, kan det jo få uoverskuelige konsekvenser. Derfor skal myndighederne i tilfælde af en ulykke hurtigt kunne finde oplysninger om skibet i databasen, så man kan sætte korrekt og hurtigt ind over for forureningen,” siger Per Bæk Hansen, chef for VTS Øresund, der overvåger og servicerer skibstrafikken i Øresund til avisen.
Operatørerne VTS Øresund opdager typisk skibenes forglemmelse, når de er i radiokontakt med besætningen, før de store fragtskibe sejler ind i Øresund.

Antallet af undladelse svinger mellem 90-150 om måneden. Det svarer til knap fem procent af alle skibspassager gennem Øresund. Lignende statistik laves ikke for Storebælt, men reglerne gælder også der.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093