Kæmpe opgave at efteruddanne vietnamesere
Danske virksomheder som Maersk Line og Semco Maritime bruger mange kræfter på at efteruddanne den vietnamesiske befolkning.
Befolkningens kundskaber inden for fremmedsprog er ekstremt ringe, og samtidig må virksomheder, der søger medarbejdere til manuelle fag, være klar over, at der er et stort behov for at videreuddanne de vietnamesiske medarbejdere. På mange niveauer.
Det skriver Børsen.
”Man skal som dansk virksomhed forvente, at man skal løfte en vigtig opgave med at videreuddanne de vietnamesiske medarbejdere,” siger John Nielsen, dansk ambassadør i Vietnam. Og de er med på den, de vietnamesiske medarbejdere. Det forklarer Peter Smidt-Nielsen, direktør for Maersk Line i Vietnam, til avisen.
"De elsker det. De vil meget gerne videreuddannes, og de er stræbsomme for at tilegne sig ny viden. Derfor har vi brugt rigtig meget tid, penge og kræfter på uddannelse og udvikling, og effekten har været, at vi har rigtig mange dygtige folk og en langt lavere udskiftning af medarbejdere end gennemsnittet. Vi har en udskiftning på 8 pct. årligt, hvor det normalt er 20 pct. for multinationale selskaber," siger Peter Smidt-Nielsen og fortsætter:
"Vi tilbyder en lang række forskellige typer videreuddannelse og udviklingsmuligheder inklusiv en masse coaching, feedback og har tilknyttet en mentor ordning, som vietnamesere elsker. De er en af de vigtigste grunde til, at vores folk generelt bliver længe hos os. Samtidig giver det prestige lokalt at arbejde i et multinationalt selskab."
I danske Semco Maritime, der er beskæftiget inden for olieindustrien, underviser man medarbejderne i engelsk.