23948sdkhjf

Køge Havn har succes

Det går godt for Køge Havn. Så godt, at der er brug for mere plads til de mange kunder, der står i kø for at komme til. Havnen kan også blive et vigtigt omladningspunkt i fremtiden.
Smilene er store hos Køge Havn. Inden for 10 år er havnens omsætning i tons gods mere end fordoblet. Havnedirektør Thomas Kampmann er tilfreds med, at virksomhederne står på spring, og han mener, havnen vil udvikle sig til den vigtigste på Østsjælland og blive en vigtig gateway til hovedstadens 1,5 million forbrugere.
 
”Vi har en meget bred varesammensætning og effektive mæglere, der har ført Køge Havn stort set uskadt igennem finanskrisen. Vi er også heldige, fordi at vi har den mest optimale placering i forhold til København og det overordnede europæiske motorvejssystem,” fortæller Thomas Kampmann til Søfart.
 
Han peger samtidig på muligheder, der ligger i tørhavnen på Skandinavisk Transport Center.
 
”Vi kan arbejde uhindret 24 timer i døgnet, syv dage om ugen, og vi indgår i fin symbiose med vores landtransportcenter samt hele klyngen af effektive logistikvirksomheder i omegnen af Køge,” fortæller Thomas Kampmann.
 
Køge Havn samarbejder fortsat med virksomhedens traditionelle bulk-kunder og vil gerne indgå samarbejde med ro/ro- operatører i Baltikum i den nærmeste fremtid. Han understreger vigtigheden i, at Køge Havn bygger videre på det gode samarbejde med havnens nuværende bulk-kunder.
 
Til gengæld kniber det med pladsen. Køge Havn er i dag 100 pct. udnyttet, men den store efterspørgsel fra virksomhederne gør, at havnen skriger på mere plads. Derfor har man igangsat en havneudvidelse på 40 hektar.
 
”Vores største og stort set eneste udfordring er manglen på areal. De nye arealer vil først være klar om mindst syv år,” fortæller Thomas Kampmann.
 
 På trods af udfordringerne er direktøren optimistisk, og han fortæller, at der snart vil være mulighed for at placere en moderne kombiterminal i Køge.
 
 ”Som bekendt går den nye elektrificerede højhastighedsjernbane fra Ringsted til København over Køge, og den vil om få år fortsætte til kontinentet over den faste Femern Bælt-forbindelse. Ud over at aflaste både det danske og det europæiske motorvejssystem kan Køge Havn blive det vigtigste omladningspunkt i Danmark og danne den perfekte treenighed af bil, bane og sø,” siger Thomas Kampmann.
 
Køge Havn og Skandinavisk Transport Center står for omkring 12,5 pct. af arbejdspladserne i Køge Kommune.
 
LÆS TEMA om Danske Havne i Søfart fredag
 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078