Danmarks Rederiforening er skuffet over IMO
IMO's udskydning af CO2-indgreb er skidt for både miljø og dansk søfart, lyder meldingen fra rederiforeningen.
”Det er ganske enkelt skuffende. Danmark og andre store skibsfartsnationer og repræsentanter fra skibsfartsindustrien er helt klar til at komme videre med disse vigtige bestræbelser på, hvordan vi reducerer CO2-udledningen, ikke kun fra nye men også fra de eksisterende skibe," siger chefkonsulent Maria Bruun Skipper fra Danmarks Rederiforening, i en kommentar på foreningens hjemmeside.
Hun mener dog ikke, at problemet er IMO, men derimod diverse medlemslande.
"De trækker processen ud fremfor at bidrage konstruktivt og fremadrettet til disse meget vigtige beslutninger, som skal træffes før eller siden”, siger Maria Bruun Skipper, der selv deltog i mødet i London
IMO vedtog i 2011 bindende reduktionskrav for nye skibe - det såkaldte energieeffektivitetsindeks (EEDI) - som træder i kraft ved årsskiftet. Og det er denne globale bindende regulering, som en gruppe af ulande, med Kina i spidsen, bruger som løftestang til at bremse enhver videre debat om CO2-reduktion.
Landene kræver ganske enkelt kompensation i form af teknisk assistance - ellers vil de ikke gå videre med drøftelserne af mulighederne for regulering af CO2-udledningen fra den eksisterende flåde.
For at give arbejdsro til disse forhandlinger valgte miljøkomitéens formand at udskyde debatten om reduktioner fra den eksisterende flåde til næste møde, der foregår i maj 2013.