23948sdkhjf

Rapport: Umoderne ledelse bag rederier i krise

Det er ikke kun den økonomiske krise, der har sendt flere af verdens største rederier i økonomisk krise: Rederierne var ikke rustet til den nye virkelighed med lav efterspørgsel, lyder konklusionen i ny konsulentrapport
Verdens største rederier anede ikke, hvad der ramte dem, da krisen satte ind. Mange af dem havde bestilt fine, store containerskibe for at imødekomme den voksende efterspørgsel. 

Men pludselig bremsede alt op, forbruget gik i stå, og der skulle fragtes færre varer på tværs af verdenshavene.

Det skriver jv.dk

Hvis rederierne i den situation havde handlet på en mere moden og moderne måde, end de gjorde, kunne de sandsynligvis have undgået den nuværende situation, hvor flere af dem bløder på bundlinjen og har lidt store tab. 

Sådan lyder konklusionen i en ny stor rapport om containerbranchen fra konsulentfirmaet Boston Consulting Group.

Det største problem i branchen er ifølge rapporten, at rederierne har forsøgt at udkonkurrere hinanden i en benhård kamp, hvor pris har været det eneste parameter.

I 2011 fik en række rederier leveret nye skibe. Det betød, at de 16 største rederier forøgede deres kapacitet med 8,7 procent i forhold til 2010. Men efterspørgslen fulgte ikke med, og for at bevare den høje udnyttelse begyndte rederierne i stedet at sænke fragtraterne.

"Den efterfølgende priskrig førte til et samlet driftstab på fem milliarder dollars for de 16 rederier, og på trods af store kapitalindsprøjtninger hos flere af selskaberne faldt deres samlede kapitalreserver med næsten 20 procent," lyder det i rapporten.

Boston Consulting Group konkluderer, at containerbranchen har været baseret på gammeldags ledelse og først nu er ved at blive moden og lære nogle af de værktøjer, som andre brancher har brugt i mange år. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078