Private rederier vil beskytte kysterne
Søværnet vil gerne slippe for opgaven med at beskytte alle de danske kyster mod olieforurening. Nu tilbyder private rederier er parate til at gøre det bedre og billigere.
Mængden af skibe med giftige olier og kemikalier gennem snævre danske stræder vokser eksplosivt, og risikoen for ulykker er øget. Men det danske beredskab er hullet. Det skriver Politiken.
Når fremtidens oliekatastrofer indtræffer i dansk farvand, kan det være private rederier, der skal inddæmme og opsamle den forurenende olie i stedet for søværnet.
I en intern rapport fra Forsvarskommandoen anbefales det, at havmiljøberedskabet udliciteres til private. Hvis et flertal i Folketinget følger rådet, bliver det ikke svært at finde rederier, der vil byde på opgaven.
”Det ville helt klart være en opgave, vi ville kigge meget seriøst på,” siger Søren Thomsen, administrerende direktør i specialrederiet Esvagt, der er en del af A.P. Møller - Mærsk-gruppen.
”En af vores kerneopgaver er at tilbyde beredskab for olieindustrien. Vi har allerede i dag syv skibe med udstyr til at inddæmme og opsamle olie, de to nyeste kom så sent som i sommer. Så vi har erfaringen,” siger han til avisen.
Hos søsterselskabet Svitzer, ligeledes en del af Mærsk-gruppen, er man også klar: ”Vi i har løbende fulgt området og tænkt, at der kunne være en idé for os i at byde på opgaven. Med de krav om besparelser, der er i forsvaret, er jeg ikke i tvivl om, at det maritime erhverv vil kunne tilbyde en bedre og billigere løsning end den nuværende,” siger Torsten Holst Pedersen, regionschef for Svitzer i Skandinavien.
Søværnets fire miljøskibe falder for aldersgrænsen i 2015, på det tidspunkt vil de være 35 år gamle. Skibene har begrænset kapacitet til at suge olie op af vandet og opbevare den om bord. De er ikke godkendt til at opsamle kemikalier, og sikkerheden for mandskabet er så ringe, at skibene ikke ville kunne blive godkendt som civile miljøskibe.