Containerbranchen presset i hele 2012
BUSINESS: Heller ikke 2012 bliver året, hvor containershipping kommer ovenpå. Den normale højsæson er udeblevet, og ophugningen af skibe er næsten på 2009-niveau.
Containerrederierne venter på, at bedre tider sætter sig, men det ligner efterhånden dagen, der aldrig kommer. I en ny analyse af containerindustrien konkluderer analytiker Peter Sand fra shippingorganisationen Bimco, at de tunge tider er vendt tilbage efter en kortvarig opblussen i foråret.
Det skriver ShippingWatch.
"Den europæiske højsæson er ikke bare blevet til ingenting, men nærmest det omvendte. Der er næsten tale om en lavsæson, når man ser på mængderne, som falder mere end 10 pct. i forhold til samme periode sidste år," siger Peter Sand.
Allerede i fjor så det sløjt ud, så sammenligningsgrundlaget er ikke urimeligt.
Slet ikke set i et historisk perspektiv, hvor vækstraterne på denne tid af året typisk er kommet af sig selv.
"I 2009 var højsæsonen helt væk, i 2010 blødte den lidt op, mens den i 2011 igen var svag, men ellers har industrien historisk haft tocifrede vækstrater på både udbud og efterspørgsel i det seneste 10-20 år i 3. og 4. kvartal, fordi det er her, at man plejer at købe julegaver til den vestlige verden," siger han.
De grelle tider har tvunget branchen til at dæmme op for antallet af ruter, skibe og containere. "Industrien kan kun gøre noget på udbudssiden," siger han og henviser bl.a. til, at Maersk Line i sidste uge begrænsede kapaciteten, da man skar i flere servicer mellem Asien og Europa.
"Der er behov for, at flere følger med, men selv om alle ved, hvad der skal til, vil man typisk helst være fri for at gøre det selv og i stedet overlade det til de andre. Man kan mindske kapaciteten på forskellig vis, hvor langsommere sejlads er den første løsning, mens den lidt mere alvorlige er at lægge skibe op. Man kan også undlade at bestille nye skibe, men det tager tid at få igennem. Og i yderste konsekvens kan man save flåderne op,” siger Peter Sand.