Dansk shipping: Til kamp mod statsstøtte til tyske redere
BUSINESS:
Danmarks Rederiforening vil gå hele vejen og mobilisere det, der skal til, hvis tyske redere og forbundsregeringen bringer et ønske om statsstøtte til landets nødlidende shippingindustri videre til EU-Kommissionen i Bruxelles. Det skriver ShippingWatch.
"Hvis tyskerne ønsker at yde statsstøtte, skal det anmeldes og godkendes i Bruxelles. Det er vi klart modstander af, og det vil vi selvfølgelig holde et meget vågent øje med. Nu bevæger vi os jo helt grundlæggende ind i, hvad der sker i shipping. Vi har en krise, hvor problemet er, at vi har for mange operatører og for mange skibe på markedet. Indtil markedet er sluppet af med den overkapacitet, vil der fortsat være krise i erhvervet. I vores optik er der kun én vej. De redere, der ikke kan klare det, må lukke og eventuelt begynde at ophugge deres skibe," fastslår vicedirektør Jan Fritz Hansen over for ShippingWatch.
Tyske redere har de seneste uger appelleret kraftigt til, at staten påtager sig en mere aktiv rolle gennem den statsejede bank KfW, som bør gå ind i shippingbranchen og tilbyde tyske redere begrænsede, midlertidige lån.
Senest har en række delstatspolitikere vedtaget en resolution med krav om det samme, fordi tyske banker har stoppet for udlån til shipping eller begrænset det stærkt.
Samtidig frygter mange iagttagere, at en tysk finansieringsmodel, som har gjort Tyskland til verdens største skibsejer, er tæt på et regulært kollaps.