23948sdkhjf

Miljø bliver et konkret konkurrenceparameter

Øget fokus på miljø hos bl.a. transportkøbere og flagstater vil gøre performance i forhold til det kommende Energi Effektivitets Design Indeks til et konkurrenceparameter, var et af budskaberne på Skibsteknisk Selskabs konference i mandags.
De store transportkunder vil i stigende grad se på deres leverandørers grønne performance, også på CO2-området, som EEDI omhandler. Det samme vil Maersk Line også gøre, når rederiet skal ud på markedet for at finde chartertonnage.

Det sagde en af oplægsholderne Niels Bjørn Mortensen, Director Regulatory Affairs, Maersk Technology. Ifølge ham bliver EEDI (Energi Effektivitets Design Indeks) et konkurrenceparameter i fremtiden.

Singapore 
Fokus på EEDI som et konkret parameter for et rederis enkelte skibes energi-performance indgår nu også i et af de store åbne registres miljørettede markedsføring.
Flagstaten Singapore vil nemlig give store rabatter på registration fees til skibe, som performer over minimumskravet i EEDI.

Ifølge bystatens Green Ship Programme-erklæring kan der opnås 50 pct. reduktion i registration fees og 20 pct. besparelser i den årlige betalte tonnageskat. 

Rederen bag et Singapore-flaget skib skal blot dokumentere, at hans skib energieffektivitetsmæssigt performer over IMO’s fastsatte EEDI-niveau for den pågældende skibstype. 

Med p.t. 130 Mærsk-skibe under Singapore-flag hilste Niels Bjørn Mortensen initiativet fra flagstaten velkommen.

Læs hele artiklen i Søfart
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093