Stadigt stigende it-aktiviteter i shipping
Danske ShipServ har igen undersøgt markedets it-trends
For tredje gang har it-selskabet ShipServ lavet en stor undersøgelse af it-vanerne i shipping, hvor man har kigget rederier, shipmanagers, leverandører etc. over skuldrene, for at klarlægge deres digitale roundabouts.
Og undersøgelsen viser klart, at stadigt flere forretninger kører over nettet eller ad andre it-kanaler. F.eks. kan ShipServ konstatere, at mere end 25 procent af alle adspurgte firmaer nu udelukkende forsyner sig via e-handel.
Der er dog også stadigt en vis underliggende tone af, at mange firmaer og brugere mangler forståelse for, og indsigt i, hvad man kan bruge nettet til, og hvor fordelene ligger. Det kan bl.a. ses af, at mere end 40 procent af alle adspurgte firmaer ikke måler på fordele eller ulemper ved e-handel i kontrast til andre indkøbs- og transaktionsformer.
Det er endvidere tydeligt, at der er et helt klar voksende brug af sociale medier blandt ansatte i shipping. Den mest anvendte platform (hævdes at være) den professionelle platform LinkedIN, idet 65 procent af alle involverede enkeltbrugere har en profil der.