Havnetunnel til 27 mia. kr. tæt på gennembrud
Københavns Kommune skal i dag tage stilling til linjeføringen under Københavns Havn.
25 år efter, at planerne for en havnetunnel under Københavns Havn første gang blev lanceret, ser der nu igen ud til at komme politisk skred i tingene.
I dag skal borgerrepræsentationen i Københavns Kommune tage stilling til den foreslåede linjeføring for en mulig kommende havnetunnel under Københavns Havn. Selve linjeføringen vil der næppe blive tvivl om, idet den skal gå fra Nordhavn over Refshaleøen til Amagermotorvejen og slutte ved Sjællandsbroen.
Projektet skal dog stadig gennem den politiske mølle, og selv om den proces skulle gå hurtigt, vil en færdig løsning først stå klar tidligst om 12 til 15 år.
Der skal også findes frem til den finansieringsform, der passer bedst. Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), mener, at en såkaldt OPP-finansiering vil gavne projektet bedst. Det vil sige, at bl.a. danske pensionsfonde kan investere i tunnellen, der samlet ventes at ville koste 27 milliarder kroner.